Wordt je hongerig door fruit te eten?

0
1470
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Fruit eten klinkt misschien als een gezond tussendoortje, maar nieuw onderzoek suggereert dat de hersenen merkwaardig reageren op het consumeren van fructose. Fructose (de suiker) in zowel fruit als in verwerkte snoep zorgt ervoor dat je meer wilt consumeren. In dit onderzoek gaven onderzoekers van de Keck School of Medicine en de University of Southern California 24 volwassenen een drankje met fructose of een drankje met glucose, het soort suiker gevonden in complexe koolhydraten in granen en zoete groenten. Daaropvolgend werden de deelnemers foto’s getoond van voedsel met zeer veel calorieën zoals chocolade cake. Er werd vervolgens speciale beeldtechnologie gebruikt om te controleren of deze invloed hadden in bepaalde hersengebieden op de eetlust van de deelnemers. Onderzoekers testen ook het bloed van de deelnemers en vroegen hoeveel trek zij hadden.

Hoewel beide drankjes hetzelfde aantal calorieën bevatten en over net zo veel suiker als een dozijn sinaasappelen bestond, hadden toch de glucose drinkers hogere niveaus van de bloedsuiker en insuline die gekoppeld aan verzadiging zijn dan fructose drinkers. Intussen waren de hersenen van de fructose drinkers ontvankelijker voor de voedsel foto’s dan de hersenen van de glucose drinkers. Dit suggereert dat de fructose-deelnemers meer willen eten dan de glucose-deelnemers.

Deskundigen wijden het aan hormonen: “Wanner we glucose consumeren, worden een aantal hormonen in het lichaam geproduceerd die ons volledig het gevoel geven vol te zijn. Wanner we zuivere fructose consumeren, krijgen we niet de productie van deze eetlust onderdrukkende hormonen,”zegt studieauteur Kathleen Page, M.D., assistent-professor in interne geneeskunde aan de Keck School of Medicine van de University of Southern California.

Het is al algemeen bekend om vruchtensappen en frisdranken gezoet met toegevoegde suikers te beperken. Deze studie resultaten suggereren echter dat natuurlijk fructose (ten minste in theorie) ook kunnen knoeien met uw eetlust. Ook wekt dit de suggestie dat je met het eten van fruit over het algemeen te veel calorieën consumeert, wat uiteindelijk gewichtstoename veroorzaakt met de eventueel bijbehorende gezondheidskwesties.

Ofschoon er meer onderzoek nodig is om te zien of solide fructose dezelfde gevolgen heeft als fructose gezoete vloeistoffen, verwacht niet dat een appel uw gewicht sterk zal doen laten toenemen. Vruchten bevatten vezels die de absorptie van fructose vertraagt en helpt u aan het ‘volle’ gevoel. Eet je je fruit in combinatie met een soort van eiwitten (zoals pindakaas of kaas) dan zal dit helpen u langer een ‘vol’ gevoel te geven en dat is precies wat een slimme snack moet doen.

DELEN
Vorig artikelDiplan
Volgend artikelOerdieet

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER