Winterdepressie, wat nu?

0
1597
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Het is herfst en de bladen vallen van de bomen. De winter nadert met rasse schreden en doet de dagen korten, maakt de donker langer. Sommige mensen houden daarvan en verliezen zich in de sfeer en de gezelligheid van het jaareinde. Voor anderen is het echter verschrikkelijk. Zij lijden aan winterdepressie. Hieronder proberen wij een aantal tips te geven om winterdepressie tegen te gaan. Eerst en vooral proberen wij echter vat te krijgen op het fenomeen zelf.

Wat is winterdepressie?

Winterdepressie, wintermoeheid, winterblues of najaarsdipje: het zijn allemaal uitdrukkingen waarmee de volksmond aanduidt wat in de medische wereld bekend staat als ‘Seizoensafhankelijke Stoornis’ of ‘Seasonal Affective Disorder’ (SAD). Kenmerkend is bijvoorbeeld dat deze stoornis niet voorkomt in de Tropen en niet ongewoon is op hogere breedten (Scandinavië, Canada, et cetera). In deze landen kan soms zelfs een genetische weerstand ontstaan tegen het fenomeen.

Typisch aan SAD is dat er symptomen van depressie optreden eens het winterseizoen nadert en de dagen inkorten. De depressie trekt ook weer weg eens de dagen lengen. Zij is dus seizoensgebonden. De voornaamste depressiesymptomen zijn: extreme moeheid, slaaplust, somberheid, verschuiving van het biologisch ritme, prikkelbaarheid en sociale afzondering.

5 manieren om je winterdepressie te overwinnen

1. Pluk de dag

Zonlicht kan de symptomen van SAD aanzienlijk verminderen of zelfs wegnemen. In een seizoen waarin de dagen korter worden, is het daarom belangrijk om zoveel mogelijk van het beschikbare zonlicht op te doen. Voor mensen met SAD is het dan ook aan te raden om, met name tijdens de winter, een vroege dagstart te maken om zoveel mogelijk van de natuurlijke lichtinval te kunnen genieten.

2. Ga naar buiten

Om het zeldzame licht tijdens de winterdagen optimaal te benutten, is het cruciaal om elke dag toch minstens één keer contact te hebben met de buitenwereld. Zelfs al vriest het dat het kraakt of regent het pijpenstelen. Zelfs bij bewolking geeft dit immers meer licht dan een kunstlamp. Het contact met de buitenlucht en het zonlicht zal dan ook een belangrijke aanvulling van je aangetaste energiereserves betekenen.

3.Lichttherapie

Gelet op de kracht van licht in de bestrijding van SAD, wordt de winterdepressie ook vaak bekampt door de patiënt voor een half uur tot een uur bloot te stellen aan extra, hevig kunstlicht (10.000 lux). Het licht moet daarbij op de ogen vallen, maar de patiënt moet er niet rechtstreeks inkijken. Ziekenhuizen, gezondheidszorg en huisartsen bieden hiervoor speciale lampen aan. Met name de universititeit van Groningen profileerde zich de afgelopen jaren als een voorloper in dit onderzoek.

4. Ontbijt

Het is een cliché, maar het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Dat geldt dubbel in de winter. Het ontbijt activeert het lichaam via de spijsvertering. Het doet het lichaam ontwaken en neemt de slaap weg. Indien je vaak in verwarmde ruimtes leeft, is het daarbij ook belangrijk om voldoende te drinken – dit om uitdroging tegen te gaan. Dat alles ligt zo voor de hand dat het banaal lijkt, maar – in tegenstelling tot de inname van vitaminesupplementen en dergelijke, waarvan de werking tot vandaag onbewezen blijft – helpt het wel degelijk.

5. Sint-Janskruid

Sint-Janskruid staat in de kruidengeneeskunde al enige tijd bekend als effectief in de behandeling van depressies. Net als bij chemische geneesmiddelen heeft het kruid wel eerst een paar weken nodig om effect te krijgen. In Nederland is het kruid sinds 2007 inderdaad erkend als medicijn tegen milde tot matig zware depressie. Enige voorzichtigheid is wel geboden qua dosering. Het gehalte werkzame stoffen is in natuurmiddelen immers onderhevig aan natuurlijke variatie en daarom moeilijk te bepalen.

DELEN
Vorig artikelHoe organiseer ik mijn dag beter?
Volgend artikelHelp het is weekend!
Wij van "Snel Afvallen Online" weten uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om af te vallen. Wij helpen jou uit eigen ervaring hoe je makkelijk kan afvallen. Ook helpen wij jou met gratis tips hoe je slank kan blijven!

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER