Suikervrij dieet – Gevolgen van suikerverslaving

0
4930
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Waarschijnlijk is het je wel bekend dat suiker ongezond is. Van suiker wordt je dik, kan je diabetes krijgen en het kan zelfs leiden tot hart- en vaatziekten.
Tegenwoordig worden ook veel alternatieve zoetstoffen aangeboden en zitten er ook alternatieve zoetstoffen in bijvoorbeeld light dranken. Helaas zijn deze zoetstoffen niet veel beter en kunnen er kankerverwekkende stoffen in zitten, waar je natuurlijk ook niet vrolijk van wordt.
Het beste kun je dus geen suiker en geen kunstmatige zoetstoffen innemen. In dit artikel probeer ik iets dieper in te gaan op de redenen waarom suiker zo ongezond is.

Functie van koolhydraten (suikers)

Een groot aantal van onze voedingsmiddelen bevatten koolhydraten (bestaat uit suikers en zetmeel). Dit wordt door ons lichaam omgezet in een aantal bouwstoffen waarvan glucose de meest belangrijke is.
Deze glucose wordt via het bloed verspreid door ons hele lichaam. Onze hersenen gebruiken vooral glucose als brandstof. Dus zonder glucose (dus ook koolhydraten) zullen onze hersenen minder goed of niet gaan werken.
Insuline is een hormoon dat aangemaakt wordt door de Alvleesklier. Deze zorgt ervoor dat onze cellen de glucose op gaan nemen. Hierover schrijf ik zo meer.

schommelende bloedsuikerspiegel

Wanneer je alleen natuurlijke koolhydraten zou innemen, dan zou jouw lichaam deze koolhydraten langzaam verteren en dan zou de glucose langzaam opgenomen worden in het bloed. Jouw bloedsuikerspiegel en hormoonhuishouding (insuline) zou op een normaal en gebalanceerd niveau zijn.

Helaas zorgen onnatuurlijke koolhydraten voor een volledig averechts effect. Dit zijn zogenaamde snelwerkende suikers die dus veel te snel omgezet worden in glucose, denk hierbij aan onder andere: snoep, koek, wit brood, witte pasta, witte rijst. Jouw lichaam krijgt door inname hiervan ineens een te grote dosis aan glucose te verwerken. Dit wordt zeer snel in de bloedbaan opgenomen. Die glucose moet nu zo snel mogelijk door het lichaam verwerkt worden, dus nu gaat de alvleesklier heel hard werken om insuline aan te maken, zodat jouw lichaamscellen zo snel mogelijk alles op kunnen nemen.
Nadat de glucose is opgenomen door de cellen zal de bloedsuikerspiegel ook weer heel snel gaan dalen. Zo hard zelfs dat deze tot onder de normale waarde zal dalen.

Wat er nu gebeurt komt je misschien bekend voor: Je krijgt trek om te snacken en grijpt naar dropjes, koekjes of andere zoetigheid. Omdat je zo (waarschijnlijk) zo vaak zoete snacks eet, is er nu een vicieuze cirkel ontstaan. Mocht je je afvragen waarom je zo verslaafd bent geraakt aan zoetigheid? Dit is dus de oorzaak!

Diabetes

Wanneer je steeds een te lage bloedsuikerspiegel hebt en dit steeds beantwoord door het eten van zoetigheid, dan schommelt jouw bloedsuikerspiegel voortdurend op en neer. Wanneer dit te lang duurt, dan kan jouw lichaam resistent worden tegen insuline. Hierdoor moet de alvleesklier steeds meer insuline gaan produceren om effect te hebben. Dit betekent dan dat de alvleesklier overuren gaat maken om insuline te produceren.
Op een gegeven moment kan het gebeuren dat de alvleesklier niet meer voldoende insuline produceert voor het lichaam. Je lichaam krijgt een tekort aan insuline. Dit is diabetes (type II, ouderdomsdiabetes).

Tips om een schommelende bloedsuikerspiegel tegen te gaan

1. Eet geen geraffineerde koolhydraten. De volgende producten bevatten geraffineerde koolhydraten: wit brood, witte pasta, witte rijst, chocolade, koek, snoep, honing en witte suiker.

2. Gezonde ongeraffineerdere koolhydraten vind je in: groeten, noten, volkoren pasta, melkproducten, fruit, zilvervliesrijst en volkoren brood.

3. Het overslaan van maaltijden is niet gezond. Je kan beter jouw maaltijden opsplitsen in meerdere kleinere maaltijden per dag. Hierdoor krijg je minder schommelingen in de bloedsuikerspiegel.

4. Sporten is natuurlijk gezond. Hiermee verbrand je niet alleen vetten, maar je zorgt ook voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

5. Stress is ongezond. Stress verhoogt ook het aanmaken van cortisol en adrenaline. Deze zorgen er allebei voor dat de bloedsuikerspiegel verhoogd wordt.

6. Roken en drinken staan niet bekend als de meest gezonden bezigheden. Alcohol is ongezond omdat het op hogere leeftijd kan zorgen dat de alvleesklier minder goed gaat werken.

Gezonde suikervervangers

Als je toch behoefte hebt aan zoetigheid, dan kun je de volgende suikervervangers overwegen:

Kokosbloesemsuiker
Ahornsiroop
Stevia

Dit zijn natuurlijke zoetstoffen die minder sterke schommelingen in de bloedsuikerspiegel veroorzaken.

Cursus 40 dagen zonder suiker

Speciaal voor iedereen die de uitdaging aan wil gaan om suikervrij te gaan leven, is er een speciale cursus ontwikkeld. Tijdens deze 40-daagse cursus leer je stap voor stap hoe je makkelijk kunt leven zonder suiker. De hierboven beschreven informatie wordt hier nog verder uitgediept.
Je leert hier welke suikers of koolhydraten je veilig kunt eten en welke niet. Deze cursus is anders dan de meeste diëten die we de afgelopen tijd voorbij hebben zien komen waarbij voornamelijk de focus vooral ligt op het weg laten van koolhydraten.
Tijdens deze cursus leer je het juiste onderscheid te kunnen maken tussen alle goede koolhydraten en alle foute koolhydraten.
Kortom een cursus die absoluut de moeite waard is en een hele andere aanpak heeft dan de meeste andere diëten.

<<< Aan de slag met de cursus 40 dagen zonder suiker! >>>

 

 

 

 

DELEN
Vorig artikelCalorie calculator
Volgend artikelAfvallen rond de buik of andere plaatsen
Wij van "Snel Afvallen Online" weten uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om af te vallen. Wij helpen jou uit eigen ervaring hoe je makkelijk kan afvallen. Ook helpen wij jou met gratis tips hoe je slank kan blijven!

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER