Hoe voorkom ik spierafbraak vanaf 40

0
356
Was dit artikel nuttig? Like ons!

“Ouderdom komt met zijn gebreken”, zegt men wel eens. Als je een oudere persoon vergelijkt met een jonger iemand, dan merk je vooral dat er verschillen zijn in de conditie. Naarmate de levensjaren verstrijken verminderd helaas ook de spiermassa. Dit is niets om je zorgen over te maken want het hoort bij het natuurlijk proces. De vermindering van de spiermassa is naast de leeftijd ook afhankelijk van de leefstijl-en of ziekte. In dit artikel gaan we na welke ziekten invloed hebben op de spiermassa. En hoe je op oudere leeftijd er nog steeds goed uit kan uitzien.

Het natuurlijke proces

De skeletspieren hebben in het lichaam een belangrijke taak. Ze maken beweging van het lichaam mogelijk door de botten aan elkaar te verbinden. Wanneer de spiermassa begint te veranderen, gaat het lichaam van mensen er automatisch anders uitzien. Veranderingen van de spiermassa begint bij sommige mensen al rond het dertigste levensjaar. In normale gevallen vinden de grootste veranderingen tussen het 40ste en het 50ste levensjaar plaats. Na het 40ste levensjaar verliest een persoon elk jaar 1% van het spierweefsel. Uit onderzoek is gebleken dat de spiermassa tussen het 50ste en 70ste levensjaar vermindert wordt met 30%. Na deze leeftijd verdwijnt na elke tien jaar nog eens 30% van de spierkracht.

Andere oorzaken

Atrofie is de medische benaming van verzwakte spieren. Er zijn naast de leeftijdsfactor ook andere aspecten die spierweefsel vermindering in de hand werken.

  • Naast het natuurlijke proces kan een ‘zittende’ leefstijl de spierverzwakking versnellen als gevolg van te weinig lichaamsbeweging. Denk maar eens aan een kantoorbaan. Hoeveel beweging krijg je gedurende een werkdag op kantoor? Onderzoek wijst tevens uit dat mensen die bedlegerig zijn, iedere dag automatisch 1% van de spierkracht verliezen. Het is daarom handig dat voor deze mensen fysiotherapie krijgen om het lichaam in beweging te houden.
  • Het gebruiken van bepaalde medicijnen kunnen ook leiden tot spierverlies. Het gaat voornamelijk om medicijnen die corticosteroïden bevatten. Medicijnen die speciaal zijn voorgeschreven voor mensen met ontstekingsverschijnselen of astma zijn hier een voorbeeld van.
  • Spierverlies door ziekte heeft ook behoorlijk impact op de spieren. Bepaalde ziekten zorgen ervoor dat de spieren niet gebruikt kunnen worden, waardoor ze verder zorgen voor nog ergere spierproblemen. Enkele ziekten die impact op onze spieren hebben zijn de verschillende zenuwziekten, ziekte van ALS. Maar ook het syndroom van Guillain-Barré, die een tijdelijke verlamming aan de spieren veroorzaakt. Leverziekten, AIDS, spierdystrofie en hartinsufficiëntie hebben eveneens invloed op de spieren.
  • Een persoon van boven de 50 jaar kan niet dezelfde spierkracht als een 25 jarige uitoefenen. Dit vanwege de spieren die gewoon meer tijd nodig hebben om te reageren op de impulsen. Hierdoor gaan de spieren wat trager in actie. Bij een ongeluk herstellen de spieren zich na het 50ste levensjaar dan ook trager.
  • De werking van de spieren heeft ook invloed op de hartspier. Als de spiermassa achteruit gaat, kan de hartspier minder goed grote hoeveelheden bloed pompen naar de lichaamsdelen.

 

Hoe kan je gezond ouder worden?

Als je ouder wordt, is het toch interessant om te weten hoe je toch kan behoren tot de “vitalen”. Oud worden moet je niet als een zorg punt zien, dat wordt immers iedereen. Bovendien wilt iedereen toch oud worden, zonder daarbij afhankelijk te zijn van anderen? Iedereen wenst zich zelf een bejaard leven toe, waar je nog actief je sociaal maatschappelijk leven kan voortzetten. Het is daarom van belang om zo vroeg mogelijk een gezonde leefstijl op na te houden. Let bewust op wat je eet en drinkt, slaap goed maar blijf vooral altijd in beweging.

Onderzoek heeft uitgewezen dat je de afname van spiermassa kan voorkomen, of  behandelen. De oplossing hiervoor is vrij simpel. Start bijvoorbeeld een bewegingsprogramma die bij jou past. Ga bijvoorbeeld dansen. Het bewegingsprogramma zal het verbeteren van de spierkracht en de spiermassa stimuleren. Het resultaat is al binnen drie maanden te zien. De spiermassa en de kracht zal vervolgens aanzienlijk toenemen. Dit onderzoek met een bewegingsprogramma is uitgevoerd bij mensen die rond de 85 jaar oud zijn. Natuurlijk is er nauwelijks resultaat zoals bij een 25 jarige te verwachten, omdat het natuurlijk proces hierbij een centrale rol speelt. Maar, er zijn wel zichtbare vorderingen te bemerken in de spierkracht en de spiermassa bij de ouderen.

Niet alleen het bewegingsprogramma houdt ouderen actief, maar ook het voedingspatroon. Bepaalde voedingsinterventies plegen is ook van belang om vermindering van de spiermassa tegen te gaan. Het gebruik van voedingseiwitten is hierop een goede aanvulling.

 

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER