Is perfectionisme dodelijk?

0
2541
Perfectionisme
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Iedereen kent ze wel: van die mensen die geobsedeerd zijn met perfectie. Die vriendin van je die nooit stopt met werken omdat ze bang is om haar baas teleur te stellen. Of je moeder die niemand wil laten helpen in de huishouding omdat zij het toch het beste kan. Of ben je misschien zelf die perfectionist? Geeft niets! Geef het gewoon toe. Hoe sneller je dat inziet, des te sneller kun je ervan af zijn. En des te sneller ben je ook van de bijwerkingen verlost.

Die bijwerkingen kunnen behoorlijk heftig zijn: in de Review of General Psychology uit maart 2014 blijkt dat perfectionisme letterlijk je leven kapot kan maken. Perfectionisten worden eerder getroffen door depressie of angststoornissen, en hebben ook meer kans om zelfmoord te plegen, zo zegt deze analyse.

De schrijver van dit onderzoek geeft aan dat de gemiddelde persoon niet goed door heeft hoe ontwrichtend perfectionisme kan zijn. Veel perfectionisten komen misschien over alsof ze alles voor elkaar hebben, maar voor hen voelt het alsof ze oplichters zijn.

Klinisch psycholoog Elizabeth Lombardo schreef het boek Better Than Perfect: 7 Strategies to Crush Your Inner Critic and Create a Life You Love. Zij legt uit: “Perfectionisten hebben een alles-of-niets gedachtengang en worden gedreven door een continue faalangst. Bovendien bepalen ze hun eigenwaarde aan de hand van wat ze doen. Ze denken bijvoorbeeld ‘ik ben alleen maar goed als ik dit of dat kan doen'”. En omdat werkelijk perfectionisme onmogelijk is, “is het te begrijpen dat zulke mensen snel depressief kunnen worden”.

Opmerkelijk is dat het aantal zelfmoorden onder mannen ongeveer vier keer hoger is dan dat onder vrouwen. Toch hebben vrouwen een veel grotere kans om perfectionist te zijn dan mannen, aldus Lombardo.

Lombardo geeft ook aan dat er meer negatieve gezondheidseffecten zijn van perfectionisme. Die alles-of-niets gedachtengang kan zich namelijk op verschillende manieren uiten. Mensen met anorexia kunnen perfectionistisch zijn, maar obese mensen zijn soms net zo goed perfectionisten. Die denken dan namelijk ‘nou ja, nu ben ik al de mist ingegaan met dat ene koekje. Ik ben toch niet perfect, dus waarom probeer ik het eigenlijk nog?’.

Perfectionisten hebben ook meer kans op chronische of onverklaarbare pijn- of vermoeidheidsziektes, zoals fibromyalgie. Lombardo legt uit: “Een perfectionist zegt gemakkelijk dat ze geen tijd heeft om voor zichzelf te zorgen, omdat ze altijd de perfecte moeder en de perfecte werknemer moet zijn.”
En daarnaast genereert perfectionisme natuurlijk ook een ondraaglijke hoeveelheid stress, en dat wordt weer gelinkt aan allerlei ziektes zoals hartklachten en spastische-darmsyndroom.

Dus wat moet je doen als je zo iemand in je omgeving hebt?

  • Zeg niet: Het hoeft niet perfect te zijn. Volgens Lombardo helpt dat namelijk niet. Richt je juist op de sterke kanten van de persoon. Vertel je zus die zo stresst over haar werk juist dat je hoe dan ook trots op haar bent.
  • Verwijder het woord moeten uit je vocabulaire. Vraag je vriendin bij voorbeeld waarom dat dan zou moeten. En leg haar uit dat het belangrijker is wat ze wil bereiken dan wat ze wil vermijden
  • Draag idee├źn aan. Dat helpt vooral goed bij iemand met faalangst. ‘Oke, dus het is vandaag niet gelukt om naar de sportschool te gaan. Jammer! Zullen we dan een eindje gaan wandelen?’

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER