Pas op voor de verborgen suikers!

0
2348
suikers
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Dat een overmaat aan suiker niet gezond is, dat is waarschijnlijk bij de meesten wel bekend. Wat vaak minder bekend is, is het feit dat suiker in heel veel producten zit verstopt.

Gezond blijkt toch niet helemaal gezond.

Een groot aantal fabrikanten doet de consument graag geloven dat hun product gezond of verantwoord is. Helaas blijken dat vaak loze kreten te zijn. In de praktijk zitten in veel ‘gezonde’ producten suikers in allerlei vormen en vaak in  grote hoeveelheden!

Wanneer je kreten als ‘gezond’, ‘verantwoord’, ‘minder vet’, ‘zonder suiker’, ziet staan…. Wees dan heel goed op je hoede. Gezond en verantwoord is een heel ruim begrip en wil niet zeggen dat een producten geen toegevoegde suikers bevat. Minder vet wordt vaak weer gecompenseerd met extra suiker. Zonder suiker klinkt heel goed, alleen wordt de zoete smaak vaak weer gecompenseerd met chemische zoetmakers.  Een aantal van deze zoetmakers blijken vaak juist weer kankerverwekkend te zijn.

Redenen om suikers toe te voegen

De fabrikanten hebben goede redenen om suikers toe voegen aan hun producten.  Suiker maakt producten vaak extra lekker en daardoor wordt de kans groter dat hun producten vaker op de boodschappenlijst komt te staan. Het heeft dan een verslavende werking en dat is natuurlijk weer goed voor de omzet van de fabrikant.

Alternatieve benamingen voor suiker

Wanneer je op de verpakking kijkt van producten, dan zie je vaak allerlei ingewikkelde termen staan.  Sommige ingrediënten klinken niet zo, maar zijn eigenlijk gewoon suikers.

Wanneer je goed kijkt op de verpakking, dan kun je naast de duidelijke suiker termen ook de volgende termen terug vinden:

  • Dextrose
    Fructosestroop
    Glucosestroop
    Kandij
    Melasse
    Sacharose

Wanneer je deze namen op de verpakking ziet staan, dan moet je goed opletten, want er zit dan wel degelijk suiker in het product! Dit zijn allemaal vormen van toegevoegde suikers.

Suiker vervangers

Gelukkig wordt er in de media steeds vaker gesproken over hoe slecht deze stoffen voor je zijn. De bekendste zoetstof is aspartaam, wat ook wel bekend staat als E951. Aspartaam is wel 200 keer zo zoet dan suiker. Je hebt heel weinig aspartaam nodig om dezelfde zoetheid te bereiken als suiker, wat voor producenten economisch erg aantrekkelijk is. Ze verwerken het in hun producten in plaats van suiker en zetten er vervolgens ‘light’ op. De consument denk dat deze producten gezonder zijn en verkiezen de kunstmatige zoetstoffen boven suiker. Helaas is er al in 1973 aangetoond dat zoetstoffen niet goed is voor de mens. Het veroorzaakt onder andere hoofdpijn maar ook ergere aandoeningen zoals kanker dementie, parkinson, MS en nog vele andere ziektes die je niet wilt krijgen.

Zoetstoffen worden aan vele producten toegevoegd. Het zit in veel light producten, maar ook in kauwgom en in frisdranken. Hier hoeft geen ‘light’ op te staan, het zit er gewoon in. Er is zelfs haast geen antibiotica meer te krijgen zonder aspartaam! Denk je ergens beter van te worden…

Aspartaam is niet het enige zoetstof dat wordt gebruikt. Ook sacharine (E954), wat zelfs 300 tot 500 keer zoeter is dan suiker, wordt veel gebruikt. Het smaakt ook wat bitter, maar dat wordt gemaskeerd door andere zoetstoffen toe te voegen. Cyclamaat (E952) en acesulfaam K (E950) zijn zulke zoetstoffen. Stuk voor stuk synthetische zoetstoffen die niet goed voor je zijn.

Stevia
Hoe zit het dan met stevia? Dat is toch puur natuur? Stevia is een plant waar de zoetstof uit de bladeren is gehaald. Het heeft het E-nummer 960. Het lijkt op het eerste gezicht een goed alternatief, maar als je verder kijkt blijken consumenten vaak misleidt te worden door Stevia te vermelden op producten.   De consumentenbond presenteerde een uitgebreid onderzoek over de misleiding van de productenten die stevia gebruiken (bron). De fabrikanten doen het voorkomen als een natuurlijke zoetstof, maar door de verhitting van de bladeren mag dit niet zo genoemd worden. Wel is het een alternatief als je toch zoetstoffen wilt eten en geen suiker. Het grootste probleem ligt vaak in het feit dat naast Stevia ook andere zoetmakers en suikers worden toegevoegd om de bittere smaak te compenseren en dat is juist wat we niet willen.

Waarom geen suiker?
Suiker is een smaakmaker. Een schepje suiker toevoegen aan het eten is lekker. Een schepje hier en een schepje daar. Ongemerkt krijg je wel veel suiker binnen. Van een blik bruine bonen tot aan de pastasaus, overal hebben de producenten suiker toegevoegd. Bekijk de inhoudt van je voorraadkast en je koelkast eens van dichtbij. Zijn er producten bij zonder suiker of zoetstoffen? Jam? Nee. In de vruchten zitten al natuurlijke suikers, maar er is ook ‘normale’ suiker toegevoegd. Als je naar de gemiddelde voedingswaarde per 100 gram kijkt, is te zien dat ruim de helft suiker is. Meer dan de helft! Ook bij appelstroop is meer dan de helft suiker. Zoveel suiker heeft een mens echt niet nodig! Aan vruchtensappen en vruchtenyoghurt is ook suiker toegevoegd. Zelfs aan pakjes saus en bij eigenlijk alle kant-en-klaar producten is suiker toegevoegd, terwijl je dat op het eerste gezicht niet zou zeggen. En wat denk je van chips en zoutjes? Je zult het niet geloven, maar ook hier zit suiker in! Bekijk de ingrediënten van je producten maar eens. En hoeveel suiker en welke zoetstoffen krijg je eigenlijk binnen als je uit eten gaat?

Wat kan je dan nog wel eten?
Onze voorouders wisten het al. Vers en zelfgemaakte producten zijn het gezondst. Verse worteltjes zijn ook erg lekker zonder suiker en een saus voor over de pasta maak je van tomaten, eventueel een ui, peper en zout. Back to the basic. Simpel, snel en safe! Een kleine hoeveelheid suiker is niet erg, maar zo is het met veel dingen: overdaad schaadt.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER