Leverdieet

0
1799
Leverdieet
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Je lever is een onmisbare onderdeel van je spijsverteringsproces. Het maakt schadelijke stoffen onschadelijk en zorgt ervoor dat zij uit je lichaam worden afgescheiden. Vitaminen zoals A, D, E, B12 en K worden in dit orgaan verwerkt. Door de ongezonde voedingskeuzes die we vaker maken wordt het ontgiftingsproces veel zwaarder voor je lever. Er zitten veel meer schadelijke stoffen en stoffen die niet makkelijk in je lichaam worden opgenomen in hedendaagse voeding. Dit zorgt ervoor dat we veel meer giftstoffen naar binnen krijgen in het dagelijks leven. Je lever kan dit alles niet aan en heeft zich nog niet kunnen aanpassen naar onze nieuwe manier van eten.

Naast ongezonde voeding kan alcohol gebruik en roken je lever ook heel zwaar belasten. In je voeding zijn het de conserveringsmiddelen, smaakstoffen, medicijnen, kleurstoffen, en dergelijke die voor de grootste belasting zorgen. En deze middelen zitten in veel voedingswaren die we dagelijks consumeren. Door deze overbelasting op je lever zullen niet alle afvalstoffen goed worden afgestoten. Er blijven nog wat gifstoffen achter en die worden dan in je lichaam opgeslagen. Dit kan voor allerlei gezondheidskwalen zorgen, zoals oververmoeidheid, gewichtstoename, grauwe huid, concentratieproblemen, verlaagde weerstand en nog veel meer.

Om je lever minder te belasten is het belangrijk dat je de eerder genoemde schadelijke stoffen vermijd. Rook niet, gebruik geen alcohol, eet minder bewerkt voedsel, vermijd koffie, suiker, verzadigde vetten, gefrituurde voeding en witmeel producten. Probeer overwegend verse fruit en groenten naar binnen te werken. Daarnaast kan je ook meer frisse lucht en rust gebruiken. Door de overbelasting heeft je lichaam meer energie nodig om haar normale functies te kunnen uitvoeren. Hierdoor zal je je heel snel lusteloos voelen. Rust dus voldoende zodat je genoeg energie kan stoppen in het ontgiftingsproces.

Een andere manier om te ontgiften is door een lever dieet te volgen. Op dit dieet eet je voeding dat je lichaam niet overbelast. Je vermijd die schadelijke stoffen die eerder zijn genoemd. Zo geef je deze stoffen geen kans om zich in je lichaam te verzamelen. Naast het feit dat roken en alcohol zijn verboden, mag je dierlijk voedsel met beperkte mate consumeren. Varkensvlees is zelfs verboden.

Eet voldoende verse groenten en fruit, maar vermijd het volgende: Spaanse peper, sinaasappel, tomaat, komkommer, paprika, aubergine, mandarijn, courgette, peulvruchten, spinazie, postelein en rabarber.

Ook items als gebakken en gefrituurde producten, koffie, eigeel, pinda’s, tarwe, azijn, kerrie en rogge mag je niet consumeren.

Wat je wel mag eten zijn groenten zoals tuinkers, avocado, grapefruit, artisjok, witlof, bieslook, andijvie, rettich, rammenas, paksoi waterkers, wortel, prei, bosui en broccoli.

Volle granen zijn ook toegestaan, alsook gekiemde zaden, hüttenkäse en (parel)gerst.

Wat mag je drinken? Kruidenthee (Mariadistel of Cichorei). Cichorei is een gezonde vervanging voor koffie.

 

Kies voedingsmiddelen met voldoende anti-oxidanten. Deze vechten tegen vrije-radicalen en zorgen er zo voor dat ze niet in je lever terecht komen. Minder belasting op je lever dus. Deze anti-oxidanten vind je in verse groenten en fruit, tarwekiemen, plantaardige oliën en amandelen.

Ervaring met het leverdieet

Wat is jouw ervaring met het leverdieet? Plaats gerust je ervaring met een reactie hieronder.

DELEN
Vorig artikelPastadieet
Volgend artikelKoolsoepdieet
Hoi! Mijn naam is Miranda. In mijn dagelijkse leven ben ik diëtiste en houdt me dus bezig met voeding en diëtiek. Mijn doel is om iedereen zo goed mogelijk te informeren over wat er zoal verkrijgbaar is op het gebied van diëtiek.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER