Koolhydraten

0
3159
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Wat doen/zijn koolhydraten

Koolhydraten zijn voedingsstoffen, die energie leveren aan het lichaam. Ze zorgen voor directe energie, die het lichaam nodig heeft om te functioneren. Koolhydraten worden ook wel suikers of sachariden genoemd. Het lichaam zet de ingenomen suikers om in glucose, die dan het lichaam van energie voorzien voor onze dagelijkse bezigheden zoals bewegen, praten en redeneren.

Waaruit bestaan koolhydraten

Een koolhydraat bestaat uit één of meerdere suikermoleculen; de sachariden. Deze zijn in te delen naar het aantal suikermoleculen waaruit ze bestaan. De volgende soorten sachariden zijn er; monosachariden, disachariden, oligosachariden en polysachariden.

Monosachariden bestaan uit zoals de naam het al zegt, één suikermolecuul. Dit zijn de enkelvoudige koolhydraten. De disachariden, oligosachariden en polysachariden zijn meervoudige koolhydraten. Disachariden bestaan uit twee suikermoleculen. Oligosachariden bestaan uit 3 tot 9 suikermoleculen en polysachariden bestaan uit een lange keten monosachariden (meestal meer dan 20).

Er zijn verschillende soorten monosachariden. Dat zijn bijvoorbeeld glucose (druivensuiker), fructose (vruchtensuiker) en galactose. Glucose en fructose vinden we voornamelijk terug in fruit en galactose in melkproducten.

Enkele voorbeelden van disachariden zijn; sacharose (glucose + fructose; rietsuiker) en lactose (glucose + galactose; melksuiker).

Voorbeelden van polysachariden zijn; zetmeel (zit in plantaardige producten) en glycogeen (zit in dierlijke producten).

In welke voeding vinden wij koolhydraten

Een koolhydraat is een suiker. Koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn dan ook producten waar veel suikers in voor komen. De belangrijkste groepen van koolhydraatrijke voedingsmiddelen zijn;
1. losse suiker, siroop & honing; witte kristalsuiker, basterdsuiker en poedersuiker.
2. snoep & chocolade; hier hoort al het snoep in wat niet suikervrij is. Pure chocolade bevat minder koolhydraten dan melkchocolade, maar is nog steeds koolhydraatrijk.
3. ijs; hier hoort al het ijs bij. Ook ijs dat gemaakt is van fruitsap. Dit komt door de vruchtensuikers en druivensuikers.
4. drankjes (fris & zuivel); in deze categorie behoren alle dranken in die niet light zijn. Ook alcoholische dranken (bier & wijn) zijn koolhydraatrijk.
5. brood & broodvervangers; brood en broodvervangers bevatten zetmeel en zetmeel in koolhydraatrijk.
6. gebak & banket; hierbij valt te denken aan koekjes, taarten, cake, muffins, brownies en donuts.
7. overige graanproducten; denk hierbij aan pasta, rijst, tortilla’s, taco’s, pannenkoeken, poffertjes, wafels en popcorn.
8. fruit & vruchten; niet alleen het verse fruit, maar ook de gedroogde vruchten zoals vijgen, dadels, krenten en rozijnen horen hierbij.
9. bonen & erwten; witte bonen, bruine bonen, tuinbonen, snijbonen, doperwten en linzen.
10. verwerkte vleeswaren; rookworst, knakworst en voorverpakte hamburgers.
11. chips & zoutjes; paprikachips en borrelnootjes.
12. desserts; pudding, vla, mousse, fruitkwark, milkshake. Hier worden vaak veel,suikers toegevoegd.
13. wortels & knollen; aardappel, rode bietjes en rapen bevatten veel suikers en zetmeel. Niet alle wortels en knollen zijn koolhydraatrijk. Waspeen, radijsjes en koolrabi zijn relatief koolhydraatarm.
14. soepen; erwtensoep, maïssoep en aardappelsoep. Ook de soepen in blik bevatten veel koolhydraten.
15. sausjes & dressings; denk hierbij aan de gezoete kant en klare sausjes zoals cocktailsaus, whiskeysaus en barbequesaus, maar ook in de zoete sladressings.
16. zoet broodbeleg; chocopasta, jam, appelstroop en hagelslag.

Eigenlijk alles wat zoet smaakt bevat veel koolhydraten.

Hoeveel koolhydraten hebben we per dag nodig

Per dag hebben we bepaalde hoeveelheid koolhydraten nodig. Als dit niet gebeurt, gebruikt het lichaam de spiereiwitten als energiebron en gaat dat ten koste van de spieren. Bij volwassenen moet tussen de 40 en 70% van alle calorieën uit koolhydraten bestaan.

Waarom ga je aankomen door meer koolhydraten in te nemen

Producten met veel suikers bevatten vaak veel calorieën en daardoor weinig vitamines en mineralen. Een voorbeeld hiervan zijn frisdranken. Deze bevatten veel suiker, maar geven geen vol gevoel. Hierdoor kun je ongemerkt veel calorieën binnenkrijgen en daardoor de kans op overgewicht vergroten.

Het is belangrijk om voor koolhydraten te kiezen die veel voedingsstoffen en voedingsvezels bevatten. En het gebruik van suiker in koffie en thee te minderen. Ook de keuze voor water en light frisdranken is beter om overgewicht te voorkomen.

Een gevolg van veel suikers eten is overgewicht. Aangezien er geen voedingsstoffen, maar wel veel energie in zit, worden deze opgeslagen als vet. Het lichaam moet hierdoor veel insuline aanmaken om deze suikers op te kunnen nemen.

Zijn te veel koolhydraten schadelijk

Op de lange termijn kan een schommelende bloedsuikerspiegel leiden tot hyperinsulinisme. Dit kan in combinatie met andere factoren, leiden tot diabetes type II. Een ander gevolg van veel suikers eten is een schommeling in de darmflora waardoor schimmels en gisten de kans krijgen om te groeien. Hierdoor kan er een infectie ontstaan die klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, gewrichtspijnen, vermoeidheid en huidproblemen veroorzaakt.

Hoe worden koolhydraten door het lichaam verwerkt

De koolhydraten die het lichaam binnenkrijgt, worden in het spijsverteringskanaal afgebroken tot enkelvoudige sachariden en omgezet naar glucose. Dit komt via de dunne darm in het bloed terecht. De enkel en tweevoudige sachariden worden snel in het bloed opgenomen. De meervoudige sachariden doen er langer over om afgebroken te worden en om zo als brandstof te dienen.

om het makkelijker uit te leggen zijn er goede en slechte koolhydraten. De goede koolhydraten zijn de langzame koolhydraten die door het lichaam worden opgenomen. Dit komt doordat je lichaam de tijd heeft om de suikers te verbranden. De slechte koolhydraten zijn de slechte koolhydraten. Deze geven het lichaam teveel glucose in een te korte tijd. Aangezien het op dat moment niet nodig is, worden deze omgezet in vet.

Voorbeelden van slechte koolhydraten zijn; suiker, honing, wit brood, witte snelkookrijst, koek en gebak.
Voorbeelden van goede koolhydraten zijn; vers fruit, bonen, linzen, pinda’s en melkproducten.

Wie heeft koolhydraten ontdekt

De ontdekker van de koolhydraten is William Prout, een Engelse scheikundige, arts en theoloog. In 1827 stelde hij voor om de samenstelling van voedsel te verdelen in suikers, zetmeel, vettige stoffen en eiwitten. Dit zou later veranderen in koolhydraten, vetten en proteïnen.

Uit welke chemische componenten bestaan koolhydraten

Koolhydraten zijn een bepaald type verbindingen van koolstofatomen, waterstofatomen en zuurstofatomen. De waterstofatomen en zuurstofatomen komen in een verhouding van 2:1 voor. De algemene formule is (Cx (H2O)y.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER