Koolhydraten dieet

0
1468
koolhyraten dieet
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Koolhydraten dieet

Maak kennis met het koolhydraten dieet. Tijdens een koolhydraten dieet val je ontzettend snel en bovenal blijvend af. Bij deze dieetvorm eet je gedurende een periode koolhydraatarm waardoor deze energie uit andere voedingsstoffen moet komen. Wanneer dit niet mogelijk is maakt je lichaam automatisch aanspraak op de reserves: lichaamsvet. In dit artikel duiken we verder op de ins-en-outs van koolhydraten en een koolhydraten dieet. Welke producten mag je wel consumeren en welke kun je beter laten staan? Vervolgens kun je ook daadwerkelijk aan de slag met de vijf stappen om echt te beginnen met afvallen, alleen op die manier kun jij gemakkelijk afvallen zonder veel te hoeven sporten.

De verdieping: koolhydraten

Jouw lichaam haalt energie uit drie verschillende voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten. Wanneer je lichaam niet voldoende van deze voedingsstoffen binnen krijgt zal het de energie uit een andere bron moeten halen: lichaamsvet. Als we het hebben over een koolhydraten dieet moeten we verder kijken dan alleen het woord koolhydraten. Er bestaan namelijk langzame en snelle koolhydraten die beide een andere functie hebben. Langzame koolhydraten worden rustig in het lichaam opgenomen en geven daardoor gedurende een langere periode energie. Snelle koolhydraten worden juist snel verteerd door het lichaam waardoor je lichaam ineens kortstondig veel energie heeft en er dus een piek in de hoeveelheid glucose in het bloed. Dit resulteert in het aanmaken van vet waardoor je uiteindelijk zal aankomen.

Wat is een koolhydraten dieet?

Bij een koolhydraten dieet beperk je het aantal koolhydraten dat je dagelijks inneemt tot een minimum. Je mag de hele dag zoveel eten als je wil, waardoor je nooit een hongergevoel zal ervaren maar toch afvalt. Wel moet je opletten wat je eet: producten die je mag eten vind je in de hieronder volgende paragraaf. Tijdens een koolhydraten dieet hoef je niet extra te sporten, wanneer je jezelf netjes aan de gestelde eisen houdt ben je er zeker van dat je zonder problemen enkele kilo’s per week zult kwijtraken.

Welke producten mag ik wel eten?

Voor het behalen van een optimaal resultaat is het belangrijk om een aantal producten te laten staan, maar allereerst: welke producten mag je wel eten?

  • Speltbrood (speciaal brood met weinig koolhydraten)
  • Zilvervlies- en bruine rijst
  • Groente, fruit en peulvruchten
  • Noten
  • Gierst en Quinoa (lijkt op graankorrels)

 

Producten die je niet mag eten tijdens een koolhydraten dieet:

  • Aardappelen, pasta en brood
  • Witte rijst
  • Maïs
  • Frisdranken
  • Junkfood

Is een koolhydraten dieet geschikt voor mij?

In principe is een koolhydraten dieet geschikt voor iedereen met een goede gezondheid, waarbij overgewicht natuurlijk voor gezond wordt aangezien. Wanneer je zwanger bent, borstvoeding geeft of een nier- of leveraandoening hebt kun je beter eerst even met je huisarts of een diëtist overleggen wat voor jou de beste manier is om gewicht te verliezen. Hetzelfde geldt wanneer je last hebt van diabetes type 1 of 2: ook dan kun je beter eerst even contact opnemen met je huisarts of een diëtist.

Vier stappen om echt te beginnen

Inmiddels ben je al best een eind op weg in de voorbereiding op jouw koolhydraatarme dieet. Echter is het wel handig om een plan bij de hand te hebben hoe je het daadwerkelijke dieet het beste kunt aanpakken en hoe je uiteindelijk zonder jojo-effect op gewicht kunt blijven.

  1. Onderzoek eerst het voedsel dat je op moment in huis hebt. Door dit voedsel te selecteren op basis van koolhydraten en de koolhydraatrijke producten weg te geven zorg je ervoor dat je nooit meer in de verleiding komt om verkeerde producten te eten, waardoor alles wat je hebt opgebouwd verdwijnt.
  2. Ga naar de supermarkt en verdiep je opnieuw in de koolhydraatarme producten. Koop voldoende eten zodat je nooit honger zult hebben tijdens het zo goed mogelijk opvolgen van het koolhydraatarme dieet.
  3. Maak een lijst van producten die je al gekocht hebt en die je verder kunt kopen. Op die manier weet je steeds beter welke koolhydraatarme producten lekker waren en welke je de volgende keer beter kunt laten staan.
  4. Vervolgens ga je op zoek naar lekkere recepten met de koolhydraatarme gerechten en eet je de komende tijd alleen deze producten en het resultaat zal automatisch zichtbaar worden.

Het bewezen succes van het koolhydraten dieet

Dat het koolhydraten dieet een immens succes is hoeven we verder niet uit te leggen. Wel leuk zijn de statistieken van deze dieetvorm. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die het koolhydraten dieet goed opvolgen tot wel twee kilo per week afvallen zonder extra te sporten. Daarnaast geven zij aan zich niet minder fit te voelen dan voordat ze aan het dieet begonnen. Dit heeft te maken met het feit dat ze alle benodigde voedingsstoffen nog steeds binnen krijgen, maar deze op een andere manier verworven worden. Wel kun je jezelf gedurende de eerste dagen iets anders voelen omdat je lichaam even tijd nodig heeft om van energie uit voedsel om te schakelen naar energie uit het lichaamsvet.

Aan de slag: houd jouw gewicht op pijl na het afvallen!

Heb je de missie volbracht en ben je inmiddels een aantal weken met succes genoeg kilo afgevallen, dan is het van belang om dit gewicht ook op niveau te houden. Je wil immers niet terug naar je oude gewicht en van het jojo-effect wordt je ook niet vrolijk. Er is een goede manier om te voorkomen dat dit gewicht er opnieuw bij komt. Kies er zodra je jouw streefgewicht bijna hebt bereikt voor om rustig weer meer koolhydraten aan je voeding toe te voegen. Door dit in een aantal weken weer langzaam op te bouwen zorg je ervoor dat je lichaam weer langzaam overschakelt op het halen van energie uit voedsel. Zorg er wel voor dat je lichaam ook energie uit lichaamsvet blijft halen door niet teveel koolhydraten te blijven eten. Wil je goed advies over jouw persoonlijke plan om af te vallen? Kies er dan voor om samen met een diëtist bij jou in de buurt een verantwoord eetpatroon te ontwikkelen.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER