Ketogeen dieet

0
1338
ketogeen dieet
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Wie zit achter het Ketogeen dieet?

Het klassieke Ketogeen dieet kent haar oorsprong als medische behandeling voor epilepsie aanvallen. Ongeveer 50% van de kinderen en jongeren die het Ketogeen dieet gevolgd hebben zagen een aanzienlijke afname in epilepsie aanvallen. Niet alleen jeugdigen hadden baat bij dit dieet. Ook volwassen patiënten zagen goede resultaten op dit dieet, echter in mindere mate.

Het Ketogeen dieet kent veel raakvlakken met het Atkins dieet. Het is een dieet waarbij je weinig koolhydraten gebruikt en juist veel eiwitten en vetten mag eten. Het lijkt daarom op een aangepaste Atkins dieet.

Het Ketogeen dieet kent haar oorsprong in 1921 toen Rollin Woodyat onderzoek deed naar het verband tussen dieet en diabetes. Op basis van zijn bevindingen besloot Russel Wilder, van het Mayo Kliniek, het Ketogeen dieet te ontwikkelen. In dat zelfde jaar werd dit dieet getest op epilepsie patiënten.

Het klassieke Ketogeen dieet werd door de kinderarts Mynie Peterman ontwikkeld. Hij nam het idee van zijn collega Russel Wilder en stelde de verhouding aan macronutriënten voor dit dieet vast.

Hoe werkt het Ketogeen dieet?

Op dit moment zijn er verschillende varianten het Ketogeen dieet op de markt. Deze zijn het klassieke Ketogeen dieet, het lage glycemische index dieet, het gemodificeerde Atkinsdieet, het middellange keten triglyceriden (MCT) dieet en het gewijzigde MCT dieet.

 

  • Het klassieke Ketogeen dieet is het eerste vorm van het Ketogeen dieet en ook de strengste. Je mag absoluut niet met schattingen werken hier; de maaltijden worden heel zorgvuldig afgewogen tot op de gram. De calorieënverdeling ziet er meestal als volgt uit: 85-90 % langeketen vetzuren, 6-8 % eiwit en 2-4% koolhydraten.
  • Het laag-glycemische index dieet staat alleen koolhydraten met een lage glycemische index toe. Deze variant laat dus wat meer koolhydraten toe in vergelijking met de andere varianten. Met de glycemische index kan je nagaan welke invloed individuele koolhydraten hebben op de bloedglucosespiegels na consumptie. De calorieënverdeling ziet er meestal als volgt uit: 60-70 % uit langeketen vetzuren, 20-30 % eiwit en 10 % koolhydraten.
  • Gemodificeerde Atkinsdieet: Het grote verschil tussen dit dieet en het standaard Atkinsdieet is de calorieënbeperking. Het gemodificeerde Atkinsdieet heeft geen calorieënbeperking. Je mag dus onbeperkt eiwitten en vetten consumeren. Dit is daarom een relatief soepel dieet.
  • Het middellange keten triglyceriden (MCT) dieet: In een normale maaltijd komen langeketen triglyceriden voor. Normaal vet in de voeding bestaat voornamelijk uit langeketen triglyceriden. Middellange-keten triglyceriden, zoals decaanzuur en octaanzuur, worden beter verwerkt in je lichaam. Deze vetten zijn meer ketogeen omdat ze per eenheid energie meer ketonen aanmaken. Op het MCT dieet mag je meer eiwitten en koolhydraten eten. De calorieënverdeling ziet er meestal als volgt uit: 71 % middellangeketen vetzuren, 10 % eiwit en 19 % koolhydraten.
  • Het gewijzigde MCT dieet staat zowel langeketen als middellange keten vetzuren toe in de voeding. De calorieënverdeling ziet er meestal als volgt uit: 30 % MCT -olie , 40-50 % conventioneel of langeketen vetzuren, 10-20 % eiwit en 5-10 % koolhydraten.

 

Wat zijn de voordelen van het Ketogeen dieet?

  • Hoge vetverbranding.
  • Gewichtsverlies.
  • Verbetering in insulinegevoeligheid.
  • Lager cholesterol.

Wat zijn de nadelen van het Ketogeen dieet?

  • Vermoeidheid in de eerste weken.
  • Ketoacidose, dit komt zeer zelden voor.
  • Tekort aan belangrijke voedingsstoffen.

Wat zijn de bijwerkingen van het Ketogeen dieet?

Enkele bijwerkingen van het Ketogeen dieet zijn:

  • Hoofdpijn.
  • Misselijkheid.
  • Diarree.

Conclusie?

Het Ketogeen dieet kent haar bestaansrecht als hulpmiddel tegen epilepsie aanvallen. Het kan daarnaast ook worden gebruikt om mee af te vallen, maar dat was niet het oorspronkelijk doel. Wil je toch het Ketogeen dieet uitproberen, kies een variant dat het beste bij je zou passen. Op dit moment zijn er 5 varianten op de markt die zijn gebaseerd op het Ketogeen dieet. Neem deze 5 maar onder de loep en maak zo je keus.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER