Hoeveel calorieen per dag moet je minderen om af te afvallen?

6
19680
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Ook als je een volwassene bent met overgewicht of obesitas dan eet je waarschijnlijk veel te veel, dit wil zeggen meer dan dat je nodig hebt. In werkelijkheid heeft je lichaam een zekere hoeveelheid calorieën nodig om zich effectief en actief te houden. Daarom zal je aankomen als je meer eet dan nodig. Ook geldt het tegenovergestelde: als je minder calorieën inneemt dan dat je verbruikt, val je af.

Dus de vraag die je jezelf moet stellen is: hoeveel calorieën heb ik dagelijks nodig om af te vallen?

Het eerste en meest belangrijke aspect die je moet overwegen en realiseren is dat jij 1 van de miljarden in de wereld bent die hun best doet om een ideaal lichaamsgewicht te krijgen en hun vetpercentage willen verminderen.

Aantal benodigde calorieen

Jouw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën hangt af van je leeftijd. Als je een volwassene man bent met een gemiddelde lengte en bouw, dan dien je 2500 calorieën per dag in te nemen. Als je een volwassene vrouw bent met een gemiddeld gewicht en lengte, dan heb je 2000 calorieën per dag nodig. Vergeet er niet bij om deze calorieën uit gezonde bronnen te halen. Dat houdt in dat je een gezond en evenwichtig dieet na moet leven dat bestaat uit voedsel van de grote groepen: eiwitten, koolhydraten, vetten en mineralen.

Voor het geval dat je de motivatie hebt om af te vallen: een goede vuistregel is dat een calorie tekort van 3500 calorieën kan leiden tot een gewichtsverlies van circa een halve kilo. Daarom kan je beginnen door dagelijks 500 calorieën minder in te nemen met een gezond en evenwichtig dieet. Daarnaast is het ook van belang dat je fysiek actief moet zijn. Simpel gezegd is het zo dat een halve kilo afvallen per week, 500 calorieën per dag minder vergt. Er zijn 2 simpele wegen om dit te doen: eet en drink dagelijks 250 calorieën minder en verband 250 calorieën door te gaan sporten.

Een andere weg die je kunt nemen om de calorie hoeveelheid te verminderen is opletten op je portiegroottes. Ga voor in verhouding kleine, slankere stukjes vlees. Eet ook zo veel mogelijk groentes, die zitten namelijk vol met vitamines en voedingsstoffen. Daarnaast is het te adviseren om gefrituurd voedsel te vermijden (denk aan hamburgers, gebakken kip, friet enzovoort). Het volgen van al deze simpele punten zal een positieve dynamische effect hebben op jouw gewicht.

Het is belangrijk om te onthouden dat je jezelf niet dient te verhongeren. Zoals hierboven vermeld, is het alleen maar nodig om kleinere voedselporties in te nemen. Als je die extra calorieën moet verbranden dan is het niet per se nodig om kilometers lang te gaan rennen. Gebruik maken van de trap of fietsen naar het werk kan al voldoende zijn.

En ten slotte, maar minstens even belangrijk: calorieën – door te weten hoe je ze vindt, hoe je ze optelt en hoe je ze verteert – zijn de sleutel om zelf af te vallen. Door simpele rekensommen te maken, het uitoefenen van je dieet en sport, kun je succesvol afvallen en het behouden voor een lange periode.

Het juiste dieet

Bij sommige diëten mag je maximaal 500 calorieën innemen. Dit zijn de wat zwaardere diëten. Deze werken wel, maar vergen extreem veel discipline. Een dieet waar je iets minder fanatiek hoeft te minderen met het aantal calorieën is het Vitadis dieet. Bij dit dieet is je dagelijkse calorie inname 1200 calorieën. Dit is een hoeveelheid die goed te doen is. Alle producten krijg je thuisbezorgd. voornamelijk overdag en bij de tussendoortjes dien je aan het dieet te houden. Met het avondeten ben je al iets vrijer qua keuzes. Naar mijn mening het ideale dieet als je het juiste aantal calorieën per dag wilt om af te kunnen vallen.

 

 

6 REACTIES

  1. Ik lees altijd dat als je te zwaar bent je te veel eet. Ik heb 5 diëtisten versleten, en niemand kan wat doen aan mijn gewicht. Ik ben 182 nu 50 jaar oud veel zwaar werk gedaan. met 14 jaar had ik maat 52 nodig voor mijn school overall Gewoon omdat ik iets breder in de schouders was. mijn spier massa is 32% botten 11-12% borst omvang 138 cm nee niet van het vet brede ribbenkast toen ik 100 woog 134 cm,en ik werk al een tijd niet door ziekte hart infarct en hart stilstand, whiplash, reflex posttraumatische dystrofie. Dus lekker sporten gaat niet. Na hart infarct in 10 maanden 30 kilo aan gekomen, Beta blokkers volgen de artsen. leuk ik zit al 15 jaar op 1700-2000 cal/dag en weeg nu 137 kilo. In 1.5 jaar 20 kilo aangekomen zonder duidelijke reden. Ik word er gek van! ga jij mij dan maar eens vertellen hoeveel ik dan moet eten? alleen water? Nu hebben al 2 dieet dames mij verteld dat te weinig eten ook dik maakt. gaat je lichaam opslaan.
    Ik krijg het niet weg. Kan gewoon niet bergen naar binnen werken. Mijn weegschaal rekent alles uit en meld dat ik 3890 cal moet eten, leuk en hoe moet ik die naar binnen krijgen?
    Ik drink geen alcohol en ik rook niet. Eet 1-2 kilo tomaten per week, en fruit verse groente 2-3 aardappel per dag met schil in het voorjaar 35 kilo grapefruit gekocht en gegeten. heb een perceel van 4000 m2 wat ik schoon moet houden, 12 fruit bomen aardbeien tomaten planten noten bomen. dus ik ben elke dag bezig binnen de grenzen van mijn lichaam. ( probeer ik) Dus ik ben lichamelijk bezig 10-14 uur per dag. Want ik heb ook nog een ander huisje met 6000 m2 grond dat is alleen maaien, ja gewoon lopen, geen zit maaier. elke 2 weken 5-6 uur werk. soms wekelijks 2-3 uur. En Ik blijf maar groeien. Bloed goed suiker 4 cholesterol 3.8-4.2 ook goed.

    Vriendelijke groeten

    Jan Willem

    • Je eet waarschijnlijk niet te veel. Maar als ik jouw voedingspatroon zie, krijg je best veel suikers binnen.
      Aardappelen = koolhydraten en maakt je juist dik.
      Grapefruit is op zich gezond, maar bevat ook suikers. Ik zou dus niet overdrijven met fruit eten. Sterker nog: bij veel diëten wordt juist aangeraden om even geen fruit (wel vitamines!) in te nemen.

    • Beste Jan Willem,

      Het lijkt me ontzettend frustrerend omdat je niet kan ontdekken waar de ‘fout’ precies zit.
      Ik wil wel eens naar je huidige voedingspatroon kijken om met je mee te denken?

      Groet Gerdien Hopster

  2. Tip voor jou Jan.geloof me het helpt echt.
    Ik was ook te zwaar , moest afvallen van het ziekenhuis,had een hartslag van over 260 slagen per minuut,ze hebben mij 8 jaar laten rond lopen omdat ze me niet geloofden dat het mijn hart was.ze zeiden steeds van hyper nou ik had alleen last bij koud weer iedere dag een paar keer.mocht geen fietstest doen ,ja na 8 jaar omdat ik wel 8keer perdag last had en ook over de zomer maanden.
    Maar afvallen wou bij mij ook niet,bètablokkers kreeg ik ook.
    Ben veel bezig gegaan met op het net te lezen, kwam uit bij deze voeding, ik maak iedere dag 1liter Melkkefir dit drink ik de hele dag door ook voor ik op bed ga,1x per dag maak ik een smoothie van Halve banaan,kurkuma,hennepeiwit,sesamolie,maanzaad,kaneel,sesamzaad,lijnzaad,samen met wat water en sinasappelsap puur.eet als avond eten eerst een glas kefir dan gewoon een beetje rijst met roerbak of een beetje aardappels ,groente en vlees,dat groente stoof ik met kokosolie zo ook mijn vlees.
    Geloof me ik ben in 1 jaar tijd 15kilo afgevallen voel me vit en gezond ben nooit ziek en heb energie voor 10,maak lange dagen sta op5 uur tot gemiddeld 23uur dat ik op bed ga.
    Ben nu bezig met mijn laaste 15 kilo.maar daar geef ik mijzelf ook 1 jaar voor,en het belangrijkste is dat je deze leefstijl je hele leven volgt. Dus beslist geen brood geen snoep ,en fris.
    Ik drink koffie ,thee,en warm water met een scheut citroen want citroen lost vet op.
    Ben zelf 53jaar.wens je veel sterkte met je dieet en afvallen.
    G.P.B.

    • Alleen het drinken van veel water gaat niet helpen als je je voedingspatroon niet aanpast. Als je en je voeding aanpast en veel water gaat drinken, dan heb je de ideale combinatie om flink af te vallen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER