Hoe gezond is vis?

0
2340
gezonde vis
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Is vis eten gezond, of kun je het beter vermijden? En als het dan al gezond is, hoe kun je er dan voor zorgen dat jouw visconsumptie niet ten koste gaat van het milieu en het zeeleven? In dit artikel nemen we vis onder de loep, zodat je een goed beeld krijgt van welke vis je beter wel en niet kunt eten. We gaan hierbij in op:
• wat maakt vis zo gezond?
• hoe maak je een duurzame keuze?
• praktische tips om vis te eten.
Waarom is vis gezond?
In een westers voedingspatroon komen standaard te weinig omega-3 vetzuren voor. Doordat de meeste bewerkte producten vandaag de dag voornamelijk plantaardige oliën bevatten, zijn ze rijk aan omega-6. Hierdoor wordt de balans tussen deze twee vetzuren verstoord en dit kan op de lange termijn leiden tot allerlei ziektes en kwalen. Het is daarom aan te raden om vis toe te voegen aan je voedingspatroon. Hiermee zorg je namelijk voor een goede hoeveelheid omega-3 vetzuren en daarmee voor een gezonde balans op dit vlak.

Daarnaast bevat vooral vette vis ook veel vitamine D, die erg belangrijk is voor een goed functionerend immuunsysteem. Dus als je vaak verkouden bent of regelmatig last hebt van een griepje, dan kan vis eten uitkomst bieden. Als je elke week minstens één keer vette vis eet – zoals wilde zalm of makreel – dan zal je weerstand snel verbeteren. Vitamine D halen we niet alleen uit vis, maar ook uit de zon. Door een gebrek aan vitamine D zijn veel Nederlanders daarom ook vooral in de wintermaanden vaker ziek.

Bovendien bevatten veel vissoorten vitamine B12 en veel verschillende mineralen, zoals jodium, fosfor en selenium. Ook past vis in een gezond eetpatroon, waarbij meer eiwitten en vetten worden gegeten en minder koolhydraten.
Wat is een verantwoorde keuze?
Bij gezond eten zorg je niet alleen goed voor je eigen lichaam, maar ook neem je je verantwoordelijkheid voor een beter milieu. Wereldwijd vindt er overbevissing plaats en dit zorgt ervoor dat het hele zeeleven ontwricht raakt. Als je hier niet aan bij wilt dragen, dan is het een goed idee om vis te kopen die het MSC-keurmerk draagt. Dat is een duurzame keuze. Om transportkosten te verminderen, kun je ook voor lokaal gevangen vis kopen. Voor vis die in de Noordzee is gevangen zijn minder transportkilometers nodig dan voor vis uit de Stille Oceaan. De herkomst van de vis is altijd terug te vinden op de verpakking.

Verder geldt dat hoe kleiner de vis, des te beter het is. Kleine vissen zijn sneller volgroeid en vermenigvuldigen zich sneller dan grotere vissoorten. Door minder grote vissen te eten, zorg je niet voor een afnemende populatie. Daarnaast kunnen grotere vissen ook meer zware metalen, plastic en andere chemische stoffen bevatten. De zeeën raken steeds meer vervuild en alle vissen zwemmen in dit vervuilde water en drinken ervan. Grote vissen eten kleine vissen en zeedieren, die op hun beurt ook weer vervuilde stoffen binnen hebben gekregen. In de grootste vissen is dan ook een grote concentratie van schadelijke stoffen te vinden.
Welke vis kun je het beste eten? Praktische tips
Als je graag vis wilt eten en dit op een bewuste en duurzame manier wilt doen, dan kun je het beste kiezen voor de volgende soorten:
• wilde zalm met een MSC-keurmerk
• makreel – al dan niet gerookt
• haring – zout of zuur
• witvissen, zoals kabeljauw, koolvis, schelvis, wijting et cetera
• hengelgevangen tonijn – daarbij komt minder bijvangst mee
• sardientjes.
Bij veel mensen blijft het vis eten bij af en toe een lekkerbekje of kibbeling in de stad. Helaas bevatten deze producten voornamelijk vet van het frituren. Bovendien zijn er minder essentiële vetzuren aanwezig. Kies daarom liever voor verse vis of diepvriesvis met een MSC-keurmerk. Ook vis in blik is prima voor de afwisseling. Let dan wel op dat er geen extra toevoegingen worden gedaan. Als je bij sardientjes ook de graat opeet, krijg je meteen extra calcium binnen.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER