Histamine Dieet

0
4991
Histamine
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Het Histamine dieet gaat hoofdzakelijk om histamine beperking. Daarom staat het ook bekend als het Histamine-vrij dieet. In welke voedingsmiddelen zit er histamine? En waarom moet je de consumptie hiervan beperken?

 

Er zit een beetje histamine in het bloed van een ieder mens. Dit hormoon beïnvloedt je bloedcirculatie. Het is een biogeen amine en een stof die van nature in je eten voorkomt. Je darmen regelen normaal gesproken de hoeveelheid biogene aminen die er in je bloed wordt opgenomen. Indien er teveel biogeen aminen worden opgenomen dan zal dit gepaard gaan met lichamelijke reacties.

 

Waar zitten er Biogeen aminen in?

Biogeen aminen vind je in een heleboel etenswaren zoals varkensvlees, spinazie, tomaat, zuurkool, avocado, bier, kaas, aardbei, tempeh, ketjap, cervelaatworst en wijn. Andere etenswaren zijn instaat histamine vrij te maken uit lichaamscellen en roepen op zo een manier reacties op. Denk aan chocolade, bepaalde kruiden, alcohol, schaal- en schelpdieren.

 

Wat gebeurt er dan?

Bij een overvloed aan histamine in je bloed zullen je bloedvaten uitzetten. Hierdoor wordt het weefsel dikker; je huid, slijmvliezen en gewrichten zetten dan op. Met een goed en regelmatig eetpatroon, ademhaling, dage en nachtritme kan je deze reacties beperken. Laat optredende ontstekingen ook meteen bestrijden.

 

Hoe ziet een Histamine(vrij) dieet eruit?

Op een histamine beperkt dieet vermijd je etenswaren met een hoog gehalte aan histamine.

Denk aan vis, zuivel, kruiden en specerijen, bepaalde groenten- en fruitsoorten en vlees.

 

Histamine in Vis

Vis bevat heel veel histamine, maar het komt vooral veel voor in tonijn, haring, makreel, kabeljauw, sardines, schaaldieren, schelpdieren en garnalen. Het is dus raadzaam om vis helemaal te vermijden. Lust je toch wat visproducten, probeer dan diepvries vis. Daar zit het minste histamine in. Vis uit blik bevat relatief meer histamine.

 

Histamine in Zuivelproducten

De zuivelproducten die je het best kan vermijden zijn schimmelkazen, yoghurt, karnemelk, biogarde en oude kaas. Zuivelproducten met minder histamine zijn jonge kaas, melk, slagroom, crème fraîche en smeltkaas.

 

Histamine in Kruiden en specerijen

Blijf af van kaneel, sesamzaad, anijs, mosterdzaad, kruidnagel, koriander, gember, komijn, zonnebloempitten en nootmuskaat. Ook vanille, wat in veel gebakjes zit en ijs, kan je het liefst vermijden.

Histamine in Groenten en fruit

Op de lijst voor verboden etenswaren zitten tomaten, zuurkool, spinazie, paddestoelen en bieten. Andere groentesoorten bevatten relatief weinig histamine. Qua fruit kan je het best de volgende items vermijden: kiwi, avocado, aardbei, ananas, frambozen, meloen en grapefruit.

Er zit minder histamine in bananen, mango’s, papaja’s, druiven en vijgen.

 

Histamine in Vlees

Vlees bevat over het algemeen veel histamine, vooral het vlees van verschillende wildsoorten. Daarnaast kan je lever, lams- en varkensvlees het liefst vermijden. Rund, kip en kalkoen hebben minder histamine. Dat mag je dus wel gebruiken. Ga voor vers vlees in plaats van vlees van de slager.

 

Op het histamine (vrij) dieet is het aan te raden steeds voor vers voedsel te gaan. Hier zit er meestal minder histamine in. Kleurstoffen, conserveringsmiddelen, sulfieten en andere stoffen die aan het voedsel worden toegevoegd bevatten veel histamine. Hou daarmee ook rekening.

DELEN
Vorig artikelFruta Planta
Volgend artikelMaagballon

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER