Help het is weekend!

0
1784
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Je bent de hele week goed bezig geweest; je hebt veel groenten gegeten, gezorgd voor voldoende water, weinig suikers tot je genomen, geen alcohol gedronken, je hebt 3x gesport, er was regelmaat in je eetpatroon enz.
Maar dan…. het is weekend…
Je slaapt lekker uit, ontbijt later, slaat daardoor de lunch over om eind van de middag geen weerstand te kunnen bieden tegen alle lekkernijen die je tegenkomt….
Oeps!

Dan ‘s avonds nog een uitgebreid diner, wijntje erbij, misschien nog een dessert (“want het is weekend”) en zo heb je na 2 dagen ineens een opgeblazen gevoel, waarschijnlijk vergezeld door een schuldgevoel….

Je neemt je voor om maandag weer te beginnen. Kan je zondag ook nog even genieten (lees: teveel eten)

Zonde!

Natuurlijk mag je in het weekend wat extra’s. Probeer het echter leuk en gezond te houden. Dit kan je doen door op onderstaande punten te letten.

Zorg voor regelmaat.
Kies voor 3 maaltijden en beperk je tot 2-3 tussendoortjes.
Een vuistregel kan zijn dat je elke 3-4 uur iets eet. Dus ontbijt je pas om 11.00, dan zorg je dat je vervolgens om 14.00 iets eet, gevolgd door 17.00 enz.
Wanneer je laat ontbijt, kan je altijd als lunch of tussendoortje wat fruit eten, zo voorkom je dat je tijdens de avondmaaltijd teveel eet. Maar sla zeker geen maaltijd over!

Zorg voor voldoende vocht
Doordat je in het weekend een ander ritme hebt, kan het zijn dat je minder water drinkt. Probeer er echter op te letten dat je 1,5-2 liter vocht binnenkrijgt in de vorm van water en/of kruidenthee.
Vul bijvoorbeeld een grote fles met water en zorg dat je deze 2x per dag helemaal leegdrinkt.

Zorg voor voldoende gezonde opties in huis.
Plan je maaltijden en zorg dat je alles in huis hebt (dit voorkomt een afhaalmaaltijd omdat je anders geen zin/tijd meer hebt). Misschien heb je in het weekend wel de tijd om een nieuw en gezond recept uit te proberen! Of een gezond tussendoortje.
Probeer eens wat groenten met een humusdip als snack. Koop een soort fruit dat je normaal gesproken niet in huis haalt.
Op deze manier zal je het weekend al een stuk gezonder door komen!

Plan beweging in
Zorg ervoor dat je in ieder geval 1x beweegt in het weekend. Of dit nu een lange wandeling in de natuur is, een rondje hardlopen of een groepsles in een fitnesscentrum maakt niet uit. Belangrijk is dat jij plezier hebt in het bewegen.

Geniet bewust
Wanneer je iets extra’s neemt, bijvoorbeeld een glas wijn of een gebakje, ga er dan ook echt voor zitten en geniet er bewust van. Laat je niet afleiden door televisie en/of computer maar proef en geniet. Op deze manier zal je je eerder verzadigd voelen en heb je minder behoefte aan meer extraatjes.

Doe iets wat jij leuk vindt
Plan een activiteit die jij leuk vindt. Een dagje winkelen, een dagje sauna of met een heerlijke pot thee een boek lezen. Het kan allemaal. Heb je minder tijd, verwen jezelf dan met een warm bad, een maskertje, een massage enz. Vaak eten we iets extra’s om onszelf te belonen of om een momentje ontspanning te hebben. Wanneer jij aandacht aan jezelf geeft, krijg je deze ontspanning en beloning op een gezondere manier.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER