Glutenvrij dieet

2
3931
glutenvrij dieet
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Wie zit achter het glutenvrij dieet?

Over de bedenker van het glutenvrij dieet is er geen informatie beschikbaar. Het glutenvrij dieet kent zijn oorsprong als een behandeling voor personen met glutenintolerantie of coeliakie. Deze personen mogen helemaal geen gluten consumeren. Daarnaast zagen wij in de afgelopen jaren dat ook personen zonder coeliakie dit dieet adopteerden. Ook voor hun had dit dieet zijn voordelen, waaronder gewichtsafname. Een glutenvrij dieet is strikt en soms moeilijk vol te houden, maar het is een dieet met weinig nadelen of bijwerkingen.

Hoe werkt het glutenvrij dieet?

Op een glutenvrij dieet eet je geen voedingsmiddelen met gluten. Gluten zijn eiwitten die voorkomen in bepaalde granen. Het eten van gluten kan klachten met zich meebrengen zoals diarree, moeheid, misselijkheid en een opgeblazen gevoel. Meestal ervaar je al een zekere mate van verlichting binnen enkele dagen op een glutenvrij dieet. In andere gevallen kan het maanden of jaren duren voordat je helemaal bent hersteld. Het hangt er allemaal af van de opgelopen schade aan je dunne darm.

Een persoon met glutenintolerantie lijdt aan coeliakie. Dit is geen allergie maar een ziekte.

Glutenvrije producten worden meestal met een symbool aangemerkt. Indien je  glutenintolerant bent dan zal het kleinste beetje gluten in je voeding je al ziekteverschijnselen geven. Wees daarom heel oplettend tijdens het inkopen doen.

Voorkom contact met graanproducten of producten waarin gluten zitten. Enkele voorbeelden van verboden etenswaren zijn tarwe, gerst, rogge en spelt. Deze etenswaren mag je op een glutenvrij dieet absoluut niet eten. Daarnaast zijn ook de producten waarin zij verwerkt worden verboden. Denk aan koekjes, bami, macaroni, brood, lasagne, bepaalde sauzen en soepen, etc.

Etenswaren die zijn toegestaan op een glutenvrij dieet zijn mais, rijst, aardappelen, groente, fruit, melk, eieren, vlees, vis, haver, etc.

Voor een persoon met coeliakie is een glutenvrij dieet heel erg strikt. Indien je geen coeliakie hebt, maar glutenvrij eet om mee af te slanken dan hoef je daar niet zo strikt mee om te gaan.

Wat zijn de voordelen van het glutenvrij dieet?

Voor een persoon met coeliakie zijn de voordelen het wegblijven van ziekteverschijnselen zoals diarree, moeheid, misselijkheid en een opgeblazen gevoel. Je dunne darm krijgt de kans zich volledig te herstellen op een glutenvrij dieet.

Daarnaast kent een glutenvrij dieet de volgende voordelen:

  • Afslanken,
  • Een lager cholesterolgehalte,
  • Meer energie,
  • Een betere spijsvertering,
  • Een beter humeur,
  • Afname gewrichtspijnen en
  • Minder huidklachten.

Wat zijn de nadelen van het glutenvrij dieet?

Ook het glutenvrij dieet heeft enkele nadelen, zoals:

  • Je hebt minder voedingsopties.
  • Eten bestellen bij een restaurant is bijna onmogelijk vanwege contaminatie gevaar.
  • Op een glutenvrij dieet kan je een tekort krijgen aan vitamine C of foliumzuur.
  • Het jojo-effect zodra je weer ‘normaal’ gaat eten.

Wat zijn de bijwerkingen van het glutenvrij dieet?

Het glutenvrij dieet kent geen bijwerkingen. Het is meer een verplichte manier van eten voor personen met glutenintolerantie. Los van een tekort aan foliumzuur of vitamine C heeft dit dieet geen erge bijwerkingen.

Conclusie?

Voor personen die glutenintolerant zijn is een glutenvrij dieet noodzakelijk. Eet je toch producten die gluten bevatten, dan zal je dunne darm beschadigt raken. Met een glutenvrij dieet krijgt je dunne darm de kans om zich te herstellen. Wanneer die volledig is hersteld zal je dunne darm weer optimaal voedingstoffen kunnen opnemen. Dit kan enkele dagen duren.

DELEN
Vorig artikelObesimed Forte
Volgend artikelOrlistat
Wij van "Snel Afvallen Online" weten uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om af te vallen. Wij helpen jou uit eigen ervaring hoe je makkelijk kan afvallen. Ook helpen wij jou met gratis tips hoe je slank kan blijven!

2 REACTIES

  1. Halfjaar geleden op mijn eetgewoonte gaan letten. 5 1/2 maand geleden gestart met hardlopen, 3x p/wk. Intussen 3 maanden een gluten- en melkvrij dieet achter de rug vanwege gezondheidsredenen en gebruik weinig suikers. In 6 maanden meer dan 15% lichaamsgewicht kwijt zonder iets te doen verder.

LAAT EEN REACTIE ACHTER