Eiwit Dieet

0
1223
eiwit dieet
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Ben jij een liefhebber van vlees en vis, dan is een eiwitdieet de perfecte manier om af te vallen. Een eiwitdieet speelt in op de energie die je elke dag nodig hebt. Normaal komt het grootste deel van deze energie uit voedsel, specifieker de voedingsstoffen koolhydraten, eiwitten en vetten. Wanneer je deze voedingsstoffen verminderd zal het lichaam energie van andere plaatsen moeten halen. Hoe dit werkt, wat je wel en niet mag eten en of dit eiwitdieet wel geschikt is voor jou lees je in dit artikel. Ten slotte maken we samen met jou een plan om direct te kunnen starten met afvallen door dit eiwitdieet.

 

Wat is een eiwitdieet?

Bij een eiwitdieet kies je ervoor om snel af te vallen door een slim trucje. Tijdens dit dieet eet je namelijk alleen eiwitten en groenten en vergeet je koolhydraten en vetten. Op deze manier krijg je altijd voldoende eiwitten binnen. De overige energie, die niet afkomstig is uit koolhydraten zal op een andere manier verworven moeten worden. Deze manier is het verbranden van lichaamsvet, door dit proces krijgt het lichaam energie om toch optimaal te kunnen presteren. De combinatie van eiwitten en lichaamsvet zorgt daarom voor een snelle manier van verbranding. Concreet praten we dan over gemiddeld twee tot drie kilo per week.

 

Wat mag ik wel en niet eten?

Het is belangrijk om exact te weten wat je wel en niet mag eten: houd daarom op elk moment van de dag de nu volgende lijstjes in je achterhoofd voor een optimaal resultaat.

 

Producten die je wel mag eten:

  • Mager vlees
  • Vis
  • Schelpdieren
  • Eieren, zuivel en kaas
  • Groentes en salades
  • Ter aanvulling: eiwit shakes, voedingssupplementen en eiwitpreparaten

 

Producten die je niet mag eten:

  • Koolhydraatrijke producten zoals aardappelen, pasta, rijst, brood en alcohol
  • Suikers en chocolade
  • Zoete fruitsoorten en zoete sappen

 

Past een eiwitdieet bij mij?

Ben je gezond en vind je sporten eigenlijk maar niks, dan is een eiwitdieet het dieet dat bij jou past. Het enige dat je hoeft te doen is het aanpassen van je voedingspatroon waarna je razendsnel zult afvallen. Wel is het bij de start van dit dieet ontzettend belangrijk dat je gezond bent. Dit dieet is niet geschikt wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft, je jonger bent dan 18 jaar en een nier- of leveraandoening hebt. In deze gevallen kun je het beste met een huisarts of diëtist overleggen wat voor jou de beste manier is om af te vallen.

 

De voordelen van een eiwitdieet

De keuze voor een eiwitdieet is ontzettend gemakkelijk, deze dieetvorm heeft namelijk ontzettend veel voordelen tegenover andere dieetvormen:

  • Je blijft na het afvallen op gewicht, het jojo-effect is dus verleden tijd;
  • Spiermassa zal door de inname van eiwitten niet afnemen of zelfs licht groeien;
  • Alle afgevallen kilo’s zijn vet: het afvallen is dus ontzettend effectief;
  • Nooit last van een gevoel van honger: gedurende het dieet eet je namelijk voldoende van bepaalde voedingsstoffen.

Eiwitdieet: waar moet je beginnen?

In principe is het antwoord op deze vraag: gewoon doen. Echter is het goed toepassen van dit eiwitdieet lastiger dan vooraf gedacht. Begin allereerst eens met het drastisch verminderen van het aantal koolhydraten en vetten, gecombineerd met het verhogen van de hoeveelheid eiwitten die je eet. Vervolgens houd je dit een aantal weken vol, waarna je een groot aantal kilo’s kwijt zult zijn. Na deze fase moet je jouw lichaam langzaam weer laten wennen aan meer koolhydraten. Daardoor verlaag je langzaam de eiwitinname en verhoog je de inname van koolhydraten en gezonde vetten weer langzaam. Wanneer je terug bent in een gezond voedingspatroon heb je het jojo-effect overwonnen en zul je op gewicht blijven: je missie is geslaagd!

DELEN
Vorig artikelWeight Care
Volgend artikelDe Pepernoten traditie

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER