Dr Frank dieet

0
897
Dr Frank
Dr Frank
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Wie is Dr. Frank?

Frank van Berkum is de bedenker van het Dr Frank dieet. Als internist behandelde hij vaker patiënten met diabetes type 2 en overgewicht. Dit dieet vloeit dus voort uit zijn ervaringen als internist. Die ervaring heeft hij opgenomen in meerdere boeken over gezondheid en afvallen. Daar behandelt hij de relatie tussen voeding en psychologie, en hoe men overgewicht kan raken..

 

Hoe werkt het Dr Frank dieet?

Het Dr. Frank-dieet is een eiwitrijke voedingsplan waarin je dus veel melkproducten en dierlijk voedsel consumeert. Het is gebaseerd op het idee dat eiwitten je sneller en langer een verzadigd gevoel geven. Op een eiwitrijk dieet eet je dan relatief minder dan op een dieet met meer vetten en koolhydraten. Een eiwitrijk dieet is dus een effectievere methode om mee af te slanken.

 

Het Dr Frank dieet heeft geen gefaseerd stappenplan zoals vele andere diëten. Dit dieet is, op dat vlak, veel minder strikt. Uit de boeken van Frank van Berkum haal je adviezen over welke voedingsmiddelen je wel en niet mag eten. Het effect van bepaalde voedingsmiddelen wordt dan aangehaald. Daarnaast heeft hij ook een receptenboek op de markt gebracht. Volg zijn recepten of maak je eigen variant volgens de regels van dit dieet. Daar ben je helemaal vrij in.

 

Wat zijn de voordelen van het Dr Frank dieet?

Het Dr Frank dieet is geen voedingsprogramma waarbij je met een hongergevoel moet rondlopen. Op een dieet dat rijk is aan eiwitten heb je minder snel honger omdat je eerder verzadigd bent.

 

Daarnaast verbrandt je op dit dieet meteen vet en geen spiermassa dankzij de vele eiwitten die je mag eten. Je verliest dus geen kracht en kan dus als sporter gerust dit dieet volgen.

 

Wat zijn de nadelen van het Dr Frank dieet?

De nadelen van het Dr Frank dieet hebben veel te maken met het drastisch verminderen van het aantal koolhydraten dat je eet. Je lichaam heeft koolhydraten nodig om optimaal te kunnen functioneren. Een tekort aan koolhydraten zal je stofwisseling juist verstoren en dit wil je absoluut niet. Probeer daarom complexe koolhydraten in je dieet op te nemen. Denk aan quinoa, havermout en andere voedingsmiddelen met een lage glycemische index.

 

Op het Dr Frank dieet mag je geen fruit eten. Fruit bevat juist belangrijke vitamines en vezels die je lichaam nodig heeft.

 

Wat zijn de bijwerkingen van het Dr Frank dieet?

Het Dr Frank dieet heeft veel van de gebruikelijke bijwerkingen die worden geassocieerd met een eiwitrijk en koolhydraatarm dieet. Enkele hiervan zijn:

  • Stinkende adem omdat er afvalstoffen in je lichaam vrijkomen.
  • Hoofdpijn vanwege een tekort aan koolhydraten.
  • Overbelasting van de nieren en lever.
  • Teveel eiwitten eten zal je lichaam sneller laten verouderen.

 

Conclusie?

Het Dr Frank dieet is een goede methode om mee af te slanken, alleen is dit niet zo een gezond voedingsplan. Een koolhydraatarm dieet kent teveel risico’s vooral als je die voor een langere periode volgt. Kies liever voor een dieet met een goede verhouding aan koolhydraten, vetten en eiwitten. De optimale verhouding is:

  • 30% koolhydraten
  • 30% eiwitten
  • 40% vetten

Ervaringen met het dr Frank Dieet?

Heb jij ervaring met het dr Frank Dieet? We zijn dan heel benieuwd naar jouw ervaringen! Heeft het jou verder geholpen of juist niet? Plaats dan jouw ervaring met het het reactieformulier onderaan deze pagina!

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER