Candida dieet

0
1796
candida dieet
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Het Candida dieet kent haar oorsprong in 2011 toen er werd onderzocht hoe Candida albicans met suiker omgaat. Hier werd de rol die koolhydraten spelen bij de groei en verdere ontwikkel van deze schimmelinfectie bekeken. Geconstateerd werd dat een dieet waarin men heel weinig suiker consumeert Candida onder controle houdt. In het Candida dieet wordt de consumptie van suiker zoveel mogelijk beperkt.

Hoe werkt het Candida dieet?

Het Candida dieet bestaat uit drie onderdelen. Na het volgen van dit dieet heb je geen last meer van schimmelinfecties, of dat wordt tenminste beloofd.

Op verschillende websites zijn er heel wat recepten opgenomen voor het Candida dieet. Je kan dus elke dag een nieuw recept uit dit dieet uitproberen.

Het Candida dieet kent de volgende drie stappen:

  1. Detox je lichaam
  2. Elimineer de Candida gist
  3. Onderhoudsfase

Tijdens de detoxfase van het Candida dieet elimineer je meteen de voedingsmiddelen die de groei van Candida albicans bevorderen. Het voedingsplan dat je eerder gewend was wordt volledig omgegooid. Dit kan best zwaar zijn, maar na twee tot drie weken heb je wat meer vrijheid in je voedingskeuzes.

In de eliminatiefase van het Candida dieet wordt de schimmelinfectie volledig geëlimineerd uit je lichaam. Dit duurt ongeveer vier weken. In deze fase wordt de schimmelinfectie rechtstreeks aangepakt.

In de eliminatiefase zet je de ‘Candida killers’ in. Deze zijn aloe vera, zwarte notelaar, oregano olie, knoflook, kruidnagel, etc.

In de onderhoudsfase heb je nog meer vrijheid voor wat betreft voeding. Dit is eigenlijk een versoepelde versie van fase twee van het Candida dieet. Hou wel bij welke voedingsmiddelen er worden gegeten. Zodra je merkt dat je klachten terugkomen dien je te stoppen met die voedingsmiddelen.

Deze fase duurt het langst omdat het een lange termijn plan is waar je ervoor zorgt dat de schimmelinfectie weg blijft. Deze fase heeft eigenlijk dus geen einde.

Wat zijn de voordelen van het Candida dieet?

Het belangrijkste voordeel van het Candida dieet is natuurlijk dat je geen last meer zal hebben van schimmelinfecties. Dus je zult veel minder last hebben van stress en spanning. Daarnaast zal je ook veel meer energie hebben.

Wat zijn de nadelen van het Candida dieet?

Bovengenoemde voordelen zal je niet op korte termijn merken. Nee, het effect van het Candida dieet zal je pas op lange termijn merken.

Daarnaast is het Candida dieet best strikt. Snoepgoed, chocola en geraffineerde suikers zijn helemaal verboden in de eerste fasen.

Wat zijn de bijwerkingen van het Candida dieet?

Bij het schrijven van dit artikel ben ik geen negatieve bijwerkingen voor het Candida dieet tegengekomen.

Waar is het Candida dieet te koop?

Ideetjes, recepten en richtlijnen zijn vrij online beschikbaar. Daar kan je de recepten en richtlijnen halen voor het Candida dieet.

Wat zijn de alternatieven voor het Candida dieet?

Naast een vast Candida dieet zoals hier genoemd wordt zijn er veel voedingstips om de overmatige groei van Candida tegen te gaan. Er is niet altijd een vast voedingsplan hieraan gekoppeld. Wat je wel vindt zijn de richtlijnen en informatie over wat je wel en niet mag eten.

Conclusie?

Het Candida dieet is in de eerste twee fasen vrij strikt. Het is een voedingsprogramma waarbij je pas op lang termijn de verwachte resultaten zal zien. Hierdoor kan je snel gedemotiveerd raken. Heb je de discipline om te wachten op de resultaten en je te houden aan een strikte voedingsplan dan is dit het dieet voor jou.

Wat is jouw ervaring met het Candida dieet?

Heb je het Candida dieet wel eens geprobeerd? Dan zijn we heel benieuwd naar jouw ervaring! Heb je een goed ervaring of slechte ervaring met het Candida dieet? Laat het ons weten met onderstaande reactieformulier en help hiermee andere mensen die op zoek zijn naar ervaringen van anderen, zodat zij een weloverwogen keuze kunnenmaken!

DELEN
Vorig artikelDieet Pro
Volgend artikelSoep Dieet

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER