Afvallen voor jongeren

10
11523
Was dit artikel nuttig? Like ons!

niet-dikWij krijgen regelmatig vragen van jongeren hoe je het beste kan afvallen.
Overgewicht bij jongeren is een steeds groter en serieus probleem aan het worden. Daarnaast zien we ook het verschijnsel van jongeren die zich uithongeren omdat ze zich te dik voelen terwijl er eigenlijk niets aan de hand is. Ook daar hebben wij mails van verontruste ouders over ontvangen. Ook dit probleem nemen wij zeer serieus. Wij raden daarom aan om voordat je actie onderneemt, eerst te beginnen met het berekenen van je BMI. Pas als je een te hoge BMI waarde hebt, raden we je aan om verdere stappen te nemen. Wanneer je denkt te dik te zijn en je hebt een lage of normale BMI kijk dan eens naar het plaatje hiernaast. Veel mensen zien zichzelf in de spiegel anders dan dat andere mensen hun zien. Dat is een bekend verschijnsel.

 

Overgewicht

Mocht er toch blijken dat je een hoge BMI waarde hebt, dan is het tijd voor verdere actie.  Voor jongeren gelden dezelfde regels als voor volwassenen. Het enige belangrijke verschil is, is dat jongeren nog in de groei zijn. Wanneer je als jongere een bepaald dieet gaat volgen, dan kan het zijn dat je een aantal belangrijke voedingsstoffen mist die essentieel zijn. Je moet dus altijd zorgen dat je in ieder geval alle belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt.

 

Gevarieerd en gezond eten

Voor jongeren (en volwassenen) geldt dat je altijd je maaltijden moet varieren. Het is dus niet gezond om elke dag steeds hetzelfde te eten, ook al vind je dat enorm lekker.  Je kan bijvoorbeeld elke dag iets anders op je (bruin) brood smeren of bijvoorbeeld je lunches afwisselen met een soepje, pap, een salade of een wokmaaltijd. Voor het avondeten is natuurlijk ook van belang om elke dag iets anders te eten.

Sporten

Deze stelling geldt eigenlijk voor iedereen en het is zeker ook handig om het te doen als je geen overgewicht hebt. Veel jongeren hebben last van overgewicht omdat ze nauwelijks bewegen.  Wanneer je de hele dag achter de computer zit, dan kan het heel snel gaan. Het is dus echt van groot belang om te bewegen. Gamen op de pc lijkt soms intensief, maar je zal er geen gram door afvallen.  Het is natuurlijk handig als je op een sport gaat die je leuk vindt om te doen. Als je er geen fun in hebt, dan houdt je het ook niet lang vol! Wanneer je meedoet aan een teamsport, dan heeft het als grote voordeel dat je niet alleen voor jezelf gaat, maar ook voor je team. Als je eens geen zin hebt, dan heb je toch een extra stok achter de deur omdat je anders ook je team in de steek laat. Bovendien kan het ook gewoon extra gezellig zijn om met een team te sporten en leuk voor de sociale contacten. Je kan ook met kleinere dingen zorgen voor dat beetje extra beweging. Probeer, indien mogelijk, ook met de fiets naar school te gaan. Wandel af en toe eens tijdens de pauze.  Alle beetjes helpen!

Jong geleerd is oud gedaan

Voor heel veel dingen geldt dat je het beste er zo vroeg mogelijk mee moet beginnen. Wanneer je als jongere al gewend bent bepaalde dingen op de goede manier te doen, dan heb je er de rest van je leven profijt van. Hoe langer je bijvoorbeeld een gezondere levensstijl uitsteld, hoe moeilijker het wordt om ongezonde gewoontes af te leren. Stel het daarom niet uit, maar begin vandaag nog met gezonder leven.

Verban junkfood

Het is heel verleidelijk en vaak ook best lekker: patat, hamburgers, frikandellen, kroketten en al die andere vette rommel. Ook al is het heel lekker, het zorgt er echt voor dat je dikker wordt. Helaas wordt het je niet gemakkelijker gemaakt. Op elke hoek van de straat vind je die rommel! Ook als je naar een pretpark gaat of zelfs gaat sporten wordt je met die vette rommel geconfronteerd. Je moet dus best sterk in je schoenen staan om de verleidingen te weerstaan. Wat je kunt doen om minder snel in de verleiding te komen, is proberen te voorkomen dat je alleen aangewezen bent op een kantine met slecht voedsel.

Maak van te voren je eten en drinken klaar en neem het mee. Het vereist een beetje extra discipline, maar het is vaak de beste manier om te voorkomen dat je toch ongezond gaat snacken.

Overleg met je ouders

Uiteraard zullen de meeste jongeren niet zelf hun eten klaar maken. Het is daarom best belangrijk om met je ouders het erover te hebben dat je iets aan je gewicht wilt doen. Het is niet iets om je over te schamen. Het is eigenlijk iets waar je ouders als vanzelfsprekend aan mee zouden moeten werken. Wanneer je ouders er zelf ook een ongezonde levensstijl op na houden, dan zal het voor jou ook extra zwaar zijn om een gezonder leefpatroon te bereiken. Naar mijn mening mag je ze daarom best een beetje onder druk zetten. Het kan dan ook voor je ouders van belang zijn om er een gezonder leefpatroon op na te houden. Bovendien werkt het het beste als iedereen in het gezin bewust bezig is met gezonder leven.

Raadpleeg een arts of deskundige

Tot slot wil ik even benadrukken dat voor iedereen de situatie en oorzaak voor overgewicht anders kan zijn. Het is daarom van groot belang om ook een arts of een deskundige in te schakelen voordat je een bepaald dieet gaat volgen.  Zeker als je nog in de groei bent is het belangrijk om voor een lange termijn oplossing te kiezen.

 

DELEN
Vorig artikelBMI berekenen
Volgend artikelCalorie calculator
Wij van "Snel Afvallen Online" weten uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om af te vallen. Wij helpen jou uit eigen ervaring hoe je makkelijk kan afvallen. Ook helpen wij jou met gratis tips hoe je slank kan blijven!

10 REACTIES

  1. hoi ik wil graag afvallen en ong 1000 callorien per dag eten ik mag maximaal 2200 als ik veel water drink heb ik aan het einde van de dag geen honger
    en verder sport ik ook 2x per week een uur en doe ik elke dag wat oefeningen

  2. HoiHoi!

    Ik ben 17 en ik heb een BMI van 30.1 en ik wil graag naar een gezond gewicht. Ik ben nu al 5 kilo kwijt in een maand. Mijn vader zou ook een gezonder eetpatroon aan moeten gaan, maar dat weigert hij. Hij gebruikt ook veel vet tijdens het koken, ik eet daarom overdag vrij weinig. Ik durf niet zo goed met mijn vader over mijn gewicht te praten, omdat hij Engels is en het daar heel normaal is als vrouwen dik(ker) zijn. Ik sport 2 à 3 keer per week (1 tot 2 uur) in de sportschool samen met mijn vriend. Toch is 5 kilo in een maand niet echt veel. Ik zou heel graag wat tips willen om toch zo snel mogelijk wat meer kilo’s kwijt te raken.

    • Hoi Lieke,

      Je bent goed bezig, want je hebt de eerste stap al gezet! Helaas is het soms lastig om ook je omgeving mee te krijgen, zoals partners of familie.
      5 kilo lijkt in een maand lijkt niet veel, maar is wel ongeveer het gemiddelde. Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Gewoon door blijven gaan en voordat je het weet, zijn die 5 kilo ineens 10,20,30 kilo geworden…
      Wat betreft de kookkunsten van je vader, zou je misschien eens voor kunnen stellen om samen te koken. Er zijn genoeg gerechten die lekker zijn en gezond, maar soms kost het wat moeite om ook je kookgewoontes aan te passen of om nieuwe recepten te leren kennen… In het uiterste geval zou je zelfs kunnen overwegen om je eigen potje te koken als je vader blijft weigeren om iets anders dan fish & chips te bakken 😉

      Succes!

  3. Hoi
    Ik wil graag afvallen maar ik weet niet hoe!
    Ik weet niet wat ik mee naar school moet nemen want ik lus niet zo veel!
    Hebben jullie tips? Voor op brood

    • Brood is zowizo enorm slecht. neem dan Bruin brood. dat vult meer dan Wit brood. en neem erop kaas. Geen vlees of overige Suiker dingen Nooit!

  4. Hoi mijn naam is joy ik ben 1,64m en weeg 75 kg ik heb dus over gewicht wat ik niet snap ik ontbijt gewoon elke ochtend en eet heel gevarieerd ik sport elke dag 2 uur behalve in het weekend dan 1 uur ik een ook niet in gezond kan iemand mij helpen

LAAT EEN REACTIE ACHTER