13 Dagen Dieet

0
846
13 dagen dieet
Was dit artikel nuttig? Like ons!

Wie zit achter het 13 Dagen dieet?

Het 13 Dagen dieet kent zijn oorsprong in de kliniek Mayc in de verenigde Staten. Het is een dieet dat je 13 dagen vol moet houden om 7 tot 8 kg aan gewicht te verliezen. Op de veertiende dag mag je weer normaal eten. Dit dieet werd speciaal ontwikkeld voor personen die aan overgewicht of obesitas lijden. In de verenigde staten is overgewicht een ware epidemie. Daar komt er steeds een nieuwe methode voor gewichtsverlies op de markt. Het 13 dagen dieet is een van zulke voedingsplannen.

 

Hoe werkt het 13 Dagen dieet?

Zoals eerder aangehaald hou je het 13 dagen dieet slechts 13 dagen vol, vandaar ook de naam. Op de 14 dag mag je weer ‘normaal’ eten. In die 13 dagen kan je tussen de 7 en 8 kg aan gewicht verliezen. Lekker snel toch? Dit dieet verandert je metabolisme zodanig dat je na die 13 dagen zonder restricties kan genieten van alle voedingsitems die je maar lust. Dus volop koolhydraten, de dikmakers, zoals brood, meelstoffen, gebak en suiker. Na de 13 dagen blijven die extra pondjes eraf en zal je tot wel 4 jaren slank blijven.

 

Wat zijn de voordelen van het 13 Dagen dieet?

Gewichtsverlies is de voornaamste voordeel van dit dieet. Het is een eenvoudig en snelle manier om tot wel 8 kg binnen 2 weken af te vallen. Hierna blijf je op de juiste gewicht dankzij de verandering in je metabolisme.  Het jojo-effect blijft dus uit. Ook al consumeer je alle bekende dikmakers, zoals brood, rijst, pasta en zoetigheid. Na dit dieet kan je tot 4 jaren op het gewenste gewicht blijven. Je verbranding wordt zodanig geoptimaliseerd dat dit alles mogelijk is.

 

Wat zijn de nadelen van het 13 Dagen dieet?

Er zit een heleboel controversie over de bewering dat dit dieet je metabolisme binnen 13 dagen kan veranderen en optimaliseren. De tijdsduur is veels te kort om zulke veranderingen te merken. Het 13 dagen dieet is een crashdieet, waarbij je gedurende 13 dagen drastisch minder kcal mag eten. En dit zal de verwachte gevolgen hebben, zoals:

  • tekorten aan essentiële vitamines en mineralen doordat je veels te weinig eet.
  • je eet veel minder kcal dan je lichaam nodig heeft, je lichaam daarom ook niet optimaal kunnen functioneren.
  • na de 13 dagen kan het jojo-effect toch optreden. Misschien niet meteen, maar het is te verwachten.
  • Het is een hongerdieet, je zal niet verzadigt raken met het voedsel dat je mag eten.

 

Wat zijn de bijwerkingen van het 13 Dagen dieet?

Op het 13 dagen dieet kan je alle bijwerkingen verwachten van een crashdieet. Het is de bedoeling dat je veel minder eet om wat kilootjes af te vallen. Door het tekort aan essentiële vitamines en mineralen kan je gezondheidskwaaltjes oplopen zoals, een verlaagde weerstand. Dit maakt je vatbaarder voor een heleboel ziekten.

 

Conclusie?

Crashdieten zijn geen gezonde manier om af te vallen. Er zijn teveel risico’s aan gebonden. Je kan er binnen een korte periode best wat mee afvallen, maar de risico’s zijn te groot. Het is gewoon niet aan te raden om dit dieet te volgen. Ga liever voor een dieet waarbij je langzaam en op een gezonde manier gewicht kan verliezen. Zulke voedingsplannen zijn doorgaans ook blijvend. De gewichtsafname van het 13 dagen dieet zal niet blijvend zijn op lang termijn.

Heb jij dit dieet al eerder geprobeerd? Heb jij er succes mee geboekt? Deel je ervaringen.

DELEN
Vorig artikelKoemelkvrij Dieet
Volgend artikelTips van eeuwelingen voor een langer leven
Hoi! Mijn naam is Miranda. In mijn dagelijkse leven ben ik diëtiste en houdt me dus bezig met voeding en diëtiek. Mijn doel is om iedereen zo goed mogelijk te informeren over wat er zoal verkrijgbaar is op het gebied van diëtiek.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER